نارضایتی و خشم خانواده قربانیان هواپیما از پرواز هلی‌کوپتر بر فراز محل سقوط

پرواز یک هلی‌کوپتر در ارتفاع کم بر فراز محل سقوط هواپیمای اوکراینی در شاهدشهرِ شهریار، در زمان تجمع خانواده‌های قربانیان نارضایتی و خشم آنها را به دنبال داشت.

در دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، آن دسته از خانواده‌های قربانیان که در ایران زندگی می‌کنند روز شنبه صبح، ۱۸ دی‌ماه، به فرودگاه امام خمینی تهران رفتند و سپس در محل سقوط هواپیما در شاهدشهر گردهم آمدند.

در این تجمع خانواده‌ها شعارهایی چون «حقیقت، عدالت» و «دادخواهی» سر دادند.

پس از حضور یافتن خانواده‌ها در محل سقوط هواپیما، بلافاصله یک فروند هلی‌کوپتر به محل نزدیک می‌شود. به نظر می‌رسد پرواز هلی‌کوپتر بر فراز این محل با هدف گل‌باران محل انجام می‌شود.

با این حال، آن طور که در ویدئوهای موجود در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، پرواز این هلی‌کوپتر در ارتفاع اندک بر فراز سر خانواده‌ها، تنها باعث اذیت و آزار آنهاست و موجب می‌شود که صدای شعارهای آنها به گوش نرسد.

در ویدئوها می‌توان فریاد «برو گم شو» از طرف خانواده‌ها را شنید. یک شاهد عینی هم در این باره نوشته است که پرواز چندباره هلی‌کوپتر تنها «برنامه را به هم ریخت».

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از سه روز تمام پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است.

با این حال اوکراین، کانادا و خانواده‌های قربانیان این ادعا را قبول ندارند و می‌گویند که حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجرا است.