انتقاد از بیانیه خانه سینما درباره جان باختن بکتاش آبتین؛ برگزاری مراسم یادبود در بند زنان اوین

با شدت گرفتن انتقادها از بیانیه خانه سینما درباره بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز زندانی که دو روز پیش جان باخت، تعدادی از سینماگران ایرانی از جمله مهناز محمدی و فرحناز شریفی عضو این نهاد صنفی خواستار استعفای هیئت مدیره این نهاد شده‌اند.

خانه سینما در بیانیه خود درباره جان باختن آقای آبتین هیچ اشاره‌ای به دلیل مرگ آقای آبتین نکرده است. علاوه بر این چهره‌هایی چون مجتبی میرطهماسب، سپیده ابطحی، مریم پالیزبان، محمد رسول‌اف، اشکان اشکانی و مصطفی آل‌احمد هم به شدت از بیانیه خانه سینما انتقاد کرده‌اند.

در همین حال منابع حقوق بشری گزارش داده‌اند که شامگاه یک‌شنبه ۱۹ دی‌ماه در بند زنان زندان اوین، مراسمی به یاد بکتاش آبتین برگزار کرده بودند و پس از برگزاری این مراسم، مقام‌های زندان قصد انتقال عالیه مطلب‌زاده، روزنامه‌نگار زندانی در اوین به زندان قرچک را داشته‌اند که با مقاومت زنان زندانی روبرو شده‌اند.

کانون نویسندگان ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که مقام‌های قوه قضاییه با وجود آگاهی از بیماری زمینه‌ای بکتاش آبتین، مهرماه سال ۹۹ در اوج شیوع کرونا در ایران، او را برای اجرای حکم پنج سال زندان بازداشت کردند.

همچنین به گفته کانون نویسندگان در ماه‌های اخیر پس از ابتلای این شاعر زندانی به کرونا، تاخیر عامدانه ده روزه در روند درمان او ایجاد شد که روند درمان او را دشوار کرد و حکومت ایران در جان باختن بکتاش آبتین مسئولیت مستقیم دارد.