چین خواستار گفت‌وگوی منطقه‌ای درباره نگرانی‌های امنیتی مرتبط با ایران شد

وانگ یی، وزیر خارجه چین، درباره ابراز نگرانی برخی کشورهای منطقه درباره تهدیدات ایران گفته است که پکن از تشکیل یک سازوکار گفت‌وگوی منطقه‌ای برای بحث درباره مسائل امنیتی حمایت می‌کند.

بر اساس گزارش سایت وزارت خارجه چین، او این سخنان را در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، مطرح کرد و همچنین با اعلام حمایت از مذاکرات احیای برجام که در وین در جریان دارد، بر مخالفت پکن با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تاکید کرد.

وزیر خارجه چین با معرفی کردن آمریکا به عنوان «مسئول اصلی مشکلات فعلی»، از مخالفت دولت چین با انتقادهای حقوق بشری مطرح علیه حکومت ایران خبر داده است.

در جریان سفر آقای عبداللهیان به پکن اعلام شد که دو کشور موافقت کرده‌اند که روز ۲۴ دی به عنوان روز شروع عملیاتی شدن سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین تعیین شود.

وزیر خارجه ایران همچنین گفته بود که در این سفر پیامی کتبی از جانب ابراهیم رئيسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران برای رئيس جمهور چین برده است. درباره جزئیات این پیام گزارشی منتشر نشده است.

امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در فروردین سال ۱۴۰۰ که با دستور رهبر جمهوری اسلامی پیگیری و اجرایی شد، با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران مواجه شد و در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان سند «فروش ایران به چین» نام برده می‌شود.

در طول ماه‌های گذشته مسئولان جمهوری اسلامی رویکرد شفافی در مورد «سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین» نداشته، از انتشار جزئیات آن خودداری کرده به انتقادها و نگرانی‌ها در این مورد پاسخ واضحی نداده‌اند.