برای اولین بار آلودگی نانوپلاستیک در هر دو قطب زمین کشف شد

تصویر آرشیوی از یک کشتی تحقیقاتی در قطب شمال

نتیجه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آلودگی ذرات بسیار ریز و سمی پلاستیک موسوم به نانوپلاستیک به هر دو قطب شمال و جنوب زمین رسیده است و قدمت برخی از این آلودگی‌ها به ۵۰ سال می‌رسد.

نکته مهم در یافته‌های جدید که در جورنال علمی «تحقیقات ‌محیطی» منتشر شده، این است که یک چهارم آلودگی نانوپلاستیک در قطب‌های زمین به ذرات تایر خودرو مربوط است که دانشمندان احتمال می‌دهند از طریق باد به قطب‌ها رسیده باشد.

دوشان ماتریک، محقق دانشگاه اوترخت هلند که رهبری تحقیقات را بر عهده داشته است، می‌گوید نانوپلاستیک‌ها از انواع دیگر آلودگی پلاستیکی سمی‌تر هستند و در عمق ۱۴ متری یخی که حاصل بارش برف در سال ۱۹۶۵ بوده، نیز ذرات نانوپلاستیک پیدا شده است.

به گفته این محقق اکنون آلودگی نانوپلاستیکی در همه بخش‌های جهان، از قله اورست تا قعر اقیانوس‌ها یافت شده و این موضوع زنگ خطری برای سلامت حیات در زمین است.

قبلا وجود میکروپلاستیک‌ها در قطب شمال کشف شده بود، اما برای اولین بار است که وجود نانوپلاستیک‌ها تایید می‌شود. بر اساس این گزارش میزان غلظت نانوپلاستیک‌ها در یخ‌های گرینلند حدود ۱۳ نانوگرم در یک میلی‌لیتر است، اما در قطب جنوب چهار برابر این میزان است.

در گرین‌لند نیمی از آلودگی نانوپلاستیکی مربوط به ماده پولی‌اتیلن است که بیشتر در ساخت کیسه‌های پلاستیکی کاربرد دارد. بخش دیگر آلودگی‌ها نیز مربوط به ذرات تایر خودرو و پلی‌اتیلن ترفتالات است که در ساخت بطری‌ها یا الیاف لباس‌ها استفاده می‌شوند.

با استفاده از گزارش گاردین. د.خ