دفتر سازمان ملل در افغانستان خواستار توضیح طالبان درباره زنان ناپدید شده شد

تمنا زریابی یکی از زنان که گفته می‌شود از سوی طالبان بازداشت شده است

دفتر ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از مقام‌های گروه طالبان خواسته است درباره فعالان زنی که در روزهای اخیر در این کشور ناپدید شده‌اند، توضیح بدهد.

همزمان با این درخواست، سخنگوی طالبان روز شنبه ۲ بهمن‌ماه نسبت به اعتراضات در افغانستان هشدار داد و با انکار هرگونه اطلاع از زنان ناپدید شده، گفت طالبان «حق سرکوب مخالفان و بازداشت معترضان» را دارد.

طی روزهای گذشته ناپدید شدن برخی فعالان زن، از جمله تمنا زریابی، سه خواهر وی و پروانه ابراهیم خیل به نگرانی‌های محافل حقوق‌بشری و بین‌المللی دامن زده است. فعالان مدنی افغانستان می‌گویند این افراد توسط نیروهای طالبان ربوده و بازداشت شده‌اند.

خانم زریابی پیش از ناپدید شدنش، شب هنگام با انتشار ویدیویی اعلام کرد که افرادی به جلو خانه‌شان آمده و خواهان باز کردن در خانه هستند. پس از آن، از سرنوشت او و سه خواهرش اطلاعی در دست نیست و دوستانش می‌گویند آنها توسط افراد طالبان بازداشت شده‌اند.

طالبان هرگونه اعتراضات مدنی در کشور را ممنوع اعلام کرده است ولی در ماه‌های اخیر اعتراض زنان در خیابان‌ها برای دفاع از حقوق خود ادامه داشته است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان، در برخی از ایالت‌ها تحصیل دختران ممنوع شده و زنان از کار در بسیاری از مشاغل بازمانده‌اند. گزارش‌های زیادی نیز از ممنوعیت سفر زنان بدون حضور یکی از اعضای مرد خانوده یا گوش دادن به موسیقی در خودروها، سوزاندن آلات موسیقی و تحقیر و ضرب و شتم جوانان توسط گشت‌های «نهی از منکر» منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رادیو آزادی افغانستان. د.خ