هشدار دوباره مقام‌های ‌آمریکایی: فرصت برای نجات برجام خیلی کم است

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با تاکید بر این که تعامل مستقیم با ایران در راستای احیای برجام کارآمدتر خواهد بود، گفت که زمان برای نجات برجام «خیلی کم است» و چند هفته بیشتر برای توافق زمان باقی نمانده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشته است در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که ایران و آمریکا مذاکره مستقیم کنند، وجود ندارد.

این دیپلمات ارشد که نامش فاش نشده گفته است فقط چند هفته تا رسیدن به توافق فاصله داریم و آمریکا قبلا اعلام کرده است که تمام تحریم‌های مغایر برجام را لغو می‌کند و ایران باید تصمیم بگیرد که آماده بازگشت به برجام است یا نه.

مقام‌های ایران در هفته‌های گذشته بارها گفته‌اند خواستار لغو تمام تحریم‌هایی هستند که در دوران دونالد ترامپ اعمال شده است. دولت بایدن اما می‌گوید فقط می‌تواند تحریم‌های ناقض برجام را لغو کند و تحریم‌هایی را که با عناوینی چون «حمایت از تروریسم» یا «نقض حقوق بشر» وضع شده‌اند نمی‌تواند لغو کند.

دیپلمات‌های ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که مذاکرات وارد آخرین مرحله شده است و باید تصمیمات سیاسی گرفته شود و یکدیگر را متهم می‌کنند که با پرهیز از چنین تصمیماتی، مانع رسیدن به توافق هستند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین گفت که اگر در این مرحله مذاکرات به نتیجه نرسد، ایالات متحده به دنبال «افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک» خواهد رفت.

مذاکرات احیای برجام که با حضور ایران و کشورهای عضو برجام و حضور غیرمستقیم آمریکا در وین در جریان بود، پس از وقفه‌ای چند روزه قرار است در هفته جاری دوباره از سر گرفته شود.

دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات از جمله میخایل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات، از ماه فوریه به عنوان آخرین فرصت برای پایان دادن به مذاکرات و تصمیم‌گیری درباره توافق و احیای برجام نام برده‌اند.