بانک‌ها در ایران برای پرداخت وام ازدواج پول ندارند

یک مقام بانکی در ایران روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، اعلام کرد بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج ۱۲۰ میلیون تومانی پول ندارند و این در حالی است که خیلی از افراد از سال ۱۳۹۷ به بعد هنوز در صف دریافت وام ۷۰ میلیونی مانده‌اند.

به‌گزارش ایسنا، محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، درباره افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان در سال آینده، ضمن «ناچیز» خواندن آن نسبت به میزان تورم در کشور گفت: «برای همین مبلغ نیز منابعی پیش‌بینی نشده است.»

به‌گفته آقای جمشیدی، خیلی از افراد از سال ۱۳۹۷ به بعد همچنان در صف دریافت وام ازدواج ۷۰ میلیونی هستند و «منابع فعلی بانک‌ها پرداخت افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان را پوشش نمی‌دهد».

افزایش مبلغ وام ازدواج برای سال آینده در پی تصمیم مجلس و هیئت دولت انجام شده، که جدا از «مشکل نبودِ منابع برای پرداخت وام»، نشان می‌دهد مبلغ این وام از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱ حدود چهل برابر رشد کرده و همچنان متناسب با نرخ تورم نیست.

جمهوری اسلامی از زمان دولت احمدی‌نژاد به این سو سیاست خود را تغییر داده و بر افزایش جمعیت تاکید دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در این‌ زمینه مثال هند و چین را زده و پیشرفت‌های آنان را مرهون جمعیت بزرگ این دو کشور دانسته است.

حکومت برای رسیدن به این هدف به‌ویژه در یکی دو سال گذشته وعده‌های بسیاری داده و طرح‌های متعددی را ارائه کرده است،‌ از جمله «طرح تعالی جمعیت و خانواده» که آبان امسال به تایید شورای نگهبان رسید.

این طرح در راستای اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای افزایش جمعیت تصویب شد و مشوق‌هایی را برای ازدواج و فرزندآوری ارائه می‌دهد، از جمله «افزایش سه برابری یارانه» فرزندان خانواده‌های دهک‌های پایین، «پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی» و «معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ۱۵ درصد».