هشدار سناتور آمریکایی: در توافق جدید وین سخن از شرایطی «بسیار نگران‌کننده» است

لیندزی گراهام

لیندزی گراهام، سناتور سرشناس جمهوری‌خواه، پس از دیدار با نفتالی بنت در اسرائیل، روز دوشنبه ۲۵ بهمن گفت: «بحران روسیه-اوکراین مهم است، اما ایران خطری بزرگ‌تر است.»

آقای گراهام در اورشلیم/بیت المقدس همچنین به خبرنگاران گفت که مطمئن است «یهودیان بعد از اتمی شدن ایران نخواهند توانست به این شکل زندگی کنند.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این سناتور آمریکایی پیش از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، با وزیران دفاع و امور خارجه، رئیس موساد و نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون، دیدارهای جداگانه‌ای با محوریت ایران داشت.

سناتور گراهام با اشاره به مذاکرات جاری در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام و بازگشت دولت واشینگتن به این توافق گفت از مطالبی که درباره توافق جدید در وین به اطلاع او رسیده برمی‌آید که سخن از شرایطی «بسیار نگران‌کننده است».

او همچنین افزود در بازگشت به واشینگتن قصد دارد روی یک «توافق دو حزبی» کار کند تا مانع از یک درگیری خطرناک برای منطقه و جهان شود.

پیش از این نیز، ۲۲ بهمن، اعلام شده بود که دو سناتور ارشد آمریکایی طرحی به سنای این کشور تقدیم کرده‌اند که لغو تحریم‌های «اصلی» آمریکا علیه جمهوری اسلامی را منوط به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران می‌کند.

۱۹ بهمن‌ماه نیز بیش از ۳۰ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، از اختیارات خود برای جلوگیری از احیای آن استفاده خواهند کرد.