فیلمساز ایرانی جایزه ویژه بخش «مواجهه» در جشنواره برلین را از آنِ خود کرد

ژان لوک گدار در نمایی از فیلم میترا فراهانی

میترا فراهانی، فیلمساز ایرانی، که با فیلم مستند «جمعه می‌بینمت، رابینسون» در جشنواره فیلم برلین حضور داشت روز چهارشنبه جایزه ویژه هیئت داورانِ بخش «مواجهه» را از آن خود کرد.

«تا جمعه، رابینسون» (یا «جمعه می‌بینمت، رابینسون») محصول مشترکی از ایران، فرانسه، سوئیس و لبنان معرفی شده و ساختش چند سالی به طول انجامیده است. این فیلم روایت مکاتبات اینترنتی ابراهیم گلستان و ژان لوک گدار، دو نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی و فرانسوی، است.

بخش «مواجهه» با هیئت داورانی جدا از بخش مسابقه، برای توجه به زبان‌های تازه و اغلب غیرمتعارف و تجربی، از دو دوره پیش به جشنواره برلین اضافه شد. سال گذشته از ایران در این بخش فیلم «منطقه پایانی» ساخته مشترک بردیا یادگاری و احسان میرحسینی حاضر بود.

هفتاد و دومین دوره از جشنواره معتبر فیلم برلین در پایتخت آلمان در هفته جاری زیر سایه هم‌چنان ماندگار ویروس کرونا و کوتاه‌تر از همیشه، تنها در شش روز، برگزار شد.

از سینمای فعال در داخل ایران دو فیلم بلند در جشنواره برلین به نمایش درآمد. در بخش پانوراما فیلم «تا فردا» ساخته علی عسگری به نمایش درآمد، و در بخش «نسل» فیلم «روز سیب» ساخته محمود غفاری.

هیئت داوران این دوره از جشنواره به ریاست ام نایت شیامالان، فیلمساز آمریکایی، چهارشنبه شب جایزه خرس طلایی بهترین فیلم را به فیلمساز اسپانیایی کارلا سیمون برای فیلم «آلکاراس» داد.

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیئت داوران به فیلمی با عنوان «فیلم رمان‌نویس» اثر هونگ سانگ‌سو رسید و خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را کلر دنی، فیلمساز سرشناس و ۷۶ ساله فرانسوی، تصاحب کرد.