عضو اتاق ایران: زیرساخت‌ اقتصادی اجرای طرح «صیانت» وجود ندارد

نایب‌ رئیس کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان در اتاق ایران در مخالفت با طرح موسوم به «صیانت» که قرار است برای محدودسازی و کنترل اینترنت عملی شود، می‌گوید که ایران زیرساخت‌های اجرای این طرح را ندارد.

محمدعلی چمنیان روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با اشاره به نبودِ زیرساخت‌های لازم برای این اقدام در مقایسه با کشوری مثل چین گفت: «اگر استفاده از این فضا محدود شود، بدون تردید آسیب جدی متوجه اقتصاد کشور خواهد شد.»

این فعال اقتصادی همچنین به سابقه فیلتر پیام‌رسان تلگرام اشاره کرد و افزود بعد از فیلتر تلگرام به‌دلیل نصب فیلترشکن‌ها «ترافیک شبکه ده برابر بیشتر شد و میزان جاسوسی اطلاعات نیز به این واسطه افزایش پیدا کرد».

بیشتر در این باره: درخواست «۱۵۰ نماینده» برای بازگشت «طرح صیانت» به صحن پس از کارزار گسترده کاربران

واکنش این فعال اقتصادی از جمله واکنش‌های گسترده‌ای است که بیشتر فعالان اقتصادی در کنار موج مخالفت‌ مردمی به تصویب طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نشان داده‌اند.

پیش‌نویس این طرح که ابتدا در سال ۹۷ مطرح شد، به دولت و نیروهای مسلح اختیار می‌دهد که زیرساخت‌ها و نحوه ارتباط شبکه اینترنت ایران با شبکه جهانی را کنترل کند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز ۱۰ اسفند منتشر کردند از حکومت ایران خواستند اقدامات اخیر برای تصویب طرح جدید نظارت بر اینترنت که ایران را از جامعه جهانی اینترنت جدا خواهد کرد، متوقف کند.