هشدار عفو بین‌الملل نسبت به شرایط جسمانی زندانی ۸۲ ساله دوتابعیتی در ایران

سازمان عفو بین‌الملل نسبت به شرایط جسمانی شکرالله جبلی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-استرالیایی ۸۲ ساله که در ایران زندانی شده است، هشدار داد و گفت که مسئولان ایرانی مانع دسترسی او به خدمات درمانی تخصصی شده‌اند.

اطلاعیه این نهاد می‌گوید، وضعیت سلامت آقای جبلی از روز ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ که در زندان اوین تهران محبوس شد، رو به وخامت گذارده است و او به جز سابقه سکته، از سنگ کلیه، فشار خون بالا، درد سیاتیک در پا و مشکل فتق رنج می‌برد و نیاز به جراحی دارد.

به نوشته عفو بین‌الملل، آقای جبلی اگرچه سال گذشته در پی سکته به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد، اما مقامات مسئول بر خلاف توصیه پزشکان او را در همان روز به زندان بازگرداندند و این مدت مانع درمانش شدند.

این اطلاعیه می‌افزاید که همبندان آقای جبلی روز ۱۷ اسفند امسال او را بی‌حال و با حداقل واکنش دیدند اما مقامات مسئول همچنان اجازه نداده‌اند که وی از درمان تخصصی بهره ببرد. این در حالی است که رئیس زندان اوین و مسئول درمانگاه زندان سال گذشته در نامه‌ای به دفتر دادستانی نوشته بودند که ادامه زندان برای او خطر مرگ دارد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که مقامات ایرانی برای آزادی وی جهت درمان خواستار پرداخت ۷ میلیارد تومان شده‌اند که او توان پرداختش را ندارد.

طبق این اطلاعیه، شکرالله جبلی با دو پرونده اتهامی مربوط به مسائل اقتصادی مواجه است که در یک مورد آن به چهار سال و شش ماه زندان محکوم شده و پرونده دوم همچنان در جریان است. این در حالی است که به گفته عفو بین‌الملل، آقای جبلی اجازه نیافته وکیل خود را در مورد پرونده اول انتخاب کند و در پرونده دوم نیز قاضی خواستار تغییر وکیل انتخابی وی شده است.

عفو بین‌الملل در خاتمه خواستار آزادی فوری وی و برخورداری از درمان مناسب شده است.

با استفاده از اطلاعیه عفو بین‌الملل؛ س.ن