وزیر نفت ایران: حمله هکری به سامانه سوخت دو سه بار رخ داد

جواد اوجی، وزیر نفت ایران می‌گوید حمله هکری آبان‌ماه به سامانه سوخت تنها یک حمله نبود، «دو سه بار با روش‌های» مختلف انجام شد و «نفوذی‌های داخلی» و «عوامل خارجی» در این ماجرا نقش داشتند.

او در گفت‌وگویی که روز جمعه ۲۷ اسفند در خبرگزاری فارس، منتشر شده، توضیحی درباره عوامل این ماجرا نداده ولی گفته است هدف هک سامانه سوخت این بوده که « اتفاقاتی بدتر از آبان‌ماه ۹۸» رخ دهد.

اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ که در واکنش به افزایش چشمگیر و ناگهانی قیمت بنزین آغاز شد و به سرعت به اعتراضات گسترده ضدحکومتی تبدیل شد، به شدت توسط نیروهای امنیتی به شدت سرکوب شد. حکومت ایران تاکنون گزارش رسمی و دقیقی درباره شمار کشته‌ها ندادند، اما خبرگزاری رویترز در گزارشی شمار قربانیان آبان ۹۸ را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

حمله سایبری به سامانه سوخت در ۴ آبان‌ امسال و آستانه دومین سالگرد اعتراضات خونین آبان ۹۸، تمام ۴۳۰۰ جایگاه سوخت در کشور را از کار انداخت و ارائه بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای بیش از یک هفته دچار اختلال شد.

پس از این ماجرا، گروهی با نام «گنجشک درنده» مسئولیت حمله به سامانه سوخت را پذیرفت. مقام‌های حکومت ایران نیز اسرائيل و آمریکا را به نقش داشتن در این حمله متهم کردند و وعده دادند گزارش رسمی درباره این ماجرا منتشر می‌کنند که این وعده هنوز محقق نشده است.

با استفاده از گزارش‌های فارس، سایت رادیو فردا. د.خ / ر.ح