خبرهای ضد و نقیض در مورد انتقال مراد طاهباز، فعال محیط زیست، از زندان «به هتل»

مراد طاهباز، از زندانی‌های پرونده فعالان محیط زیستی

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد مراد طاهباز، فعال محیط زیست بریتانیایی-ایرانیِ زندانی در ایران که همراه با نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد نشد، از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده است.

اما جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست زندانی در ایران که سال ۲۰۱۶ مبادله شد، به‌نقل از خانواده طاهباز اعلام کرد که او در اعتصاب غذاست و خانواده‌اش به حضور او در «هتل» اطمینان ندارند.

آقای رضاییان که خود مدتی را در بند ۲ الف زندان اوین به سر برده، هم‌چنین به‌کنایه افزود ما «به‌خوبی می‌دانیم وقتی مقامات ایرانی می‌گویند زندانیان در 'سوئیت' هستند، به چه معناست».

ترانه، خواهر آقای طاهباز نیز در گفت‌وگو با روزنامه گاردین ضمن تأکید بر انتقاد قبلی‌اش به دولت بریتانیا در «کوتاهی از پیگیری آزادی او همراه با نازنین زاغری و انوشه آشوری، مرخصی ۴۸ ساعته طاهباز از زندان را تلاش وزارت خارجه بریتانیا «برای حفظ وجهه خود» در این ماجرا توصیف کرد.

با این حال وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده است که همچنان به رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی در بالاترین سطوح ادامه می‌دهد تا به مراد طاهباز اجازه دهند فوراً به خانه بازگردد.

پیش از این گزارش‌هایی دربارهٔ احتمال آزادی آقای طاهباز به همراه نازنین زاغری و انوشه آشوری منتشر شده بود، ولی به‌نوشته روزنامه گاردین، دولت بریتانیا پیگیری وضعیت او را به آمریکا حواله داد و او پس از ۴۸ ساعت مرخصی به زندان اوین بازگردانده شد.

بیشتر در این باره: مراد طاهباز، فعال محیط‌ زیست، به زندان برگردانده شد؛ آمریکا: ایران نقض تعهد کرد

این اقدام دولت بریتانیا در مواجهه با حکومت ایران با واکنش منفی خانواده این زندانی مواجه شد و آن‌ها در گفت‌وگو با گاردین، با اعلام این‌که از میان این سه نفر (زاغری، آشوری و طاهباز) آقای طاهباز تنها کسی است که شناسنامه بریتانیایی دارد، گفتند: «دولت انگلیس به ما خیانت کرده است.»

مراد طاهباز، ۶۶ ساله، یکی از زندانی‌های پرونده فعالان محیط زیستی است که تابعیت سه‌گانه بریتانیا، ایران و آمریکا را دارد و بیش از چهار سال است که در زندان به سر می‌برد.

به‌گفته خانواده آقای طاهباز، مادر ۹۳ ساله او که زندانی شدن پسرش «ضربه وحشتناکی برای او بود و باعث تحلیل رفتن جسم او شد»، روز شنبه ۲۸ اسفند به بیمارستان منتقل شده و «فقط می‌خواهد برای دیدن او زنده بماند».

خواهر آقای طاهباز همچنین با بیان این‌که در ۴۸ ساعت مرخصی او فقط موفق شده برای مدت کوتاهی تصاویر ویدئویی از برادرش ببینید، افزوده است: «به‌سختی او را به‌جا آوردم. چون ۴۰ کیلو وزن کم کرده است. فقط وقتی دستش را تکان داد و لبخند زد، فهمیدم که خودش است.»

مراد طاهباز که متولد لندن است و شهروندی ایران و آمریکا را هم دارد، یکی از بنیان‌گذاران مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» است؛ مؤسسه‌ای که مدیرعامل آن، کاووس سیدامامی، دو هفته پس از بازداشت خود و همکارانش، در زندان اوین جان باخت.

بر اساس رای دادگاه که آبان ۹۸ صادر شد، آقای طاهباز به اتهام «همکاری با آمریکا»، به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

علاوه بر مراد طاهباز، مهران رئوف نیز یک دوتابعیتی دیگر ایرانی-بریتانیایی است که به اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» به تحمل ده سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس محکوم شده و از مهرماه ۱۳۹۹ که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد، در زندان به سر می‌برد.

با استفاده از گزارش‌های گاردین، توئیتر جیسون رضاییان و وب‌سایت رادیو فردا / ر.ش