هشدار دولت بایدن به شرکت‌های آمریکایی در مورد استفاده از نرم‌افزار روسی کاسپرسکی

دفتر مرکزی شرکت کاسپرسکی در مسکو قرار دارد

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه خبر داد که در پی تهاجم روسیه به اوکراین، دولت جو بایدن به شرکت‌های آمریکایی در مورد استفاده از آنتی‌ویروس روسی کاسپرسکی هشدار داده است.

در این گزارش به نقل از سه منبع که به نام‌شان اشاره نشده است آمده است که یک روز پس از آغاز حمله روسیه دولت ایالات متحده به شرکت‌های این کشور هشدار داده است که احتمال «دستکاری» مسکو در نرم‌افزارهای تولید شرکت کاسپرسکی هست.

به گفته رویترز، این هشدار دولتی «به طور خصوصی» و محرمانه به شرکت‌های آمریکایی داده شده و تاکنون در اخبار هیچ اشاره‌ای به آن نشده بود.

کاسپرسکی یکی از معروف‌ترین شرکت‌های امنیت سایبری دنیا و تولیدکننده آنتی‌ویروسی به نام این شرکت است. مقر این شرکت که توسط یک افسر اطلاعاتی سابق روسیه بنیاد گذاشته شد در شهر مسکو است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در یک سخنرانی اشاره کرد که این احتمال هست مسکو به تحریم‌های گسترده علیه خود با حمله سایبری پاسخ دهد.

به گفته سخنگوی شرکت کاسپرسکی، هشدار امنیتی دولت آمریکا «بدون آن که به این شرکت فرصت پاسخگویی داده شده باشد» می‌تواند «به شهرت کاسپرسکی لطمه بزند».

این نخستین بار نیست که در پی بروز تنش میان روسیه و آمریکا، نام شرکت کاسپرسکی هم به میان می‌آید.

در شهریور سال ۱۳۹۶ نیز وزارت امنیت داخلی آمریکا از نهادها و موسسات دولتی این کشور خواسته بود تا کلیه نرم‌افزارهای «کاسپرسکی لَب» را از سیستم‌های خود حذف کنند.