خطیب‌زاده: پیگیری پرونده قاسم سلیمانی «اصل اساسی سیاست خارجی ایران» است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است پیگیری پرونده کشته شدن قاسم سلیمانی «اصل اصلی در سیاست خارجی ایران» است.

او که روز دوشنبه، ۲۹ فروردین، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، مانند دیگر مقام‌های حکومت ایران تاکید کرد که باید «مسببان، عاملان و مشاوران» عملیات منجر به کشته شدن فرمانده پیشین نیروی برون‌مرزی سپاه به کیفر برسند.

پیش از این، یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین به رادیو فردا گفته بود که تعهد حکومت جمهوری اسلامی برای توقف پیگیری عملیاتی پرونده کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، یکی از شروط اصلی خارج‌ کردن سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکا و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای است.

این منبع گفت نهادهای امنیتی آمریکا اطلاعات دقیقی درباره برنامه‌ریزی تهران برای اقدام علیه برخی مقام‌های دولت سابق آمریکا دارند که متهم به دخالت در کشته شدن قاسم سلیمانی هستند، و در چنین شرایطی امکان موافقت با درخواست ایران وجود ندارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خروج سپاه از فهرست تروریستی را به عنوان درخواست دقایق آخر در جریان مذاکرات مطرح کرده‌اند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز هشتم فروردین گفت این موضوع «ربطی به برجام» ندارد و ایران را متهم کرد که با درخواست «تضمین‌هایی در مورد سپاه پاسداران»، مذاکرات احیای برجام را با مشکل مواجه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال روز دوشنبه گفت که موضوع اختلافی بین ایران و آمریکا «بیش از یک موضوع» است و علاوه بر این «تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری باید از بین برود» و «زنجیره انتفاع اقتصادی» ایران کامل شود.

مقام‌های دولت ایران پیش از این تاکید کرده‌اند که آمریکا باید همه تحریم‌های اعمال شده در دوران «فشار حداکثری» دولت ترامپ را لغو کند ولی مقام‌های آمریکایی می‌گویند در صورت رسیدن به توافق، تمام تحریم‌های مربوط به برجام را لغو می‌کنند و تحریم‌هایی که با برچسب تروریستی یا نقض حقوق بشر اعمال شده، لغو نخواهد شد.