جانشین رئيس پلیس: افزایش تصادفات مرگبار، نتیجه رانت دادن به خودروسازان است

تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، می‌گوید خودروسازان ایرانی برای فروش محصولات‌ خود «هزار و یک بامبول و ادا و اطوار در می‌آورند»، و در حالی که سال‌ها به صورت «انحصار و رانت» امتیاز می‌گیرند، تولیدات‌شان باعث «حیف و میل میلیاردها میلیارد سرمایه این کشور و تسهیل در تصادفات و افزایش جان‌باختگان» شده است.

او با اشاره به اینکه فاصله خودروسازی ایران «با استانداردهای روز دنیا کهکشانی است» گفت اگر کارکنان دو خودروسازی بزرگ ایران بروند «در خانه بنشینند» برای کشور «خیلی به صرفه است».

جانشین رئیس پلیس ایران، افزود دوره اینکه «کاپوت و چراغ خطر را جابجا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید» گذشته است.

او در ادامه از این‌که خودروسازان ایرانی بابت ایرادات تولیدات‌شان «هیچوقت از مردم عذرخواهی نکردند» ابراز تأسف کرد.

درخواست عذرخواهی خودروسازان از مردم در حالی طرح شده است که مشکل ساختاری یعنی انحصار در صنعت خودروی ایران و غیر رقابتی ماندن بازار، انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت خودروسازی ایجاد نمی‌کند.

تولید محصولات با کیفیت پایین سال‌هاست که موضوع گفت‌وگوی شهروندان و حتی برخی مسئولان ارشد حکومت ایران بوده ولی در پی عدم اصلاح ساختاری، انتقادها تاثیری در شیوه و کیفیت تولید خودروسازان نگذاشته است.

پیش از این کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، با اشاره به اینکه در ۹۳ درصد از موارد، ایربگ‌های خودروهای داخلی در جریان سوانح رانندگی باز نمی‌شوند، عملکرد خودروسازان داخلی را غیرقابل دفاع دانست.

ایران یکی از مرگبارترین کشورهای منطقه در حوادث رانندگی است. بر اساس یک برآورد رسمی، در حد فاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۸ به طور متوسط سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته شدند. بالاترین آمار تصادف جاده‌ای ایران در دو دهه اخیر مربوط به سال ۸۴ با ۲۷ هزار کشته در سال بوده است.

مقام‌های پلیس ایران می‌گویند کیفیت بد خودروهای تولید شده در ایران در افزایش سوانح رانندگی نقش اساسی دارد و خواستار واردات خودروی خارجی شده‌اند.