تفکیک جنسیتی در مجموعه ورزشی تفریحی در مشهد

به دستور دادستانی و اداره اماکن مشهد، در همه اماکن ورزشی و تفریحی وابسته به مجموعه کوه‌سر مشهد از جمله سالن تنیس و بولینگ، تفکیک جنسیتی اعمال شده و این مجموعه اعلام کرده که از «پذیرش همزمان آقایان و خانم‌ها معذور» است.

در طول یک سال گذشته گزارش‌های متعددی از افزایش این نوع سخت‌گیری‌ها در مشهد منتشر شده است؛ از جمله بهمن سال گذشته نیز گزارش شد که بر اساس دستور دادستان عمومی مشهد انجام بازی‌ «مختلط» در کافه‌بازی‌های این شهر ممنوع شده و «از کلیه کافه‌بازی‌های مشهد تعهد گرفته‌اند که به صورت شیفتی به مراجعان خانم و آقا خدمات ارائه دهند.»

تیرماه سال گذشته دادستانی مشهد دستور داد که استفادهٔ زنان از دوچرخه‌های اشتراکی تنها در «بوستان‌های بانوان» ممکن است و زنان حق ندارند از دوچرخه‌های اشتراکی که در سطح شهر است، استفاده کنند.

مقام‌های قضایی و مذهبی شهر مشهد که احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، در راس آنها قرار دارد، به شدت نسبت به چنین مسائلی و همچنین عدم رعایت حجاب رسمی در شهر مشهد موضع منفی دارند و برگزاری کنسرت را نیز در این شهر ممنوع کرده‌اند.

در تازه‌ترین موضع‌گیری احمد علم‌الهدی درباره حجاب، او روز سه‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت در خطبه‌های نماز عید فطر این شهر گفت که «مظاهر بدحجابی» در مشهد دیده می‌شود و «اگر جریان بدحجابی در جامعه شروع شود نحسی آن گریبان همه را می‌گیرد».

حکومت ایران در چهار دهه گذشته رعایت حجاب را اجباری کرده است و ضمن سرکوب هرگونه تلاش برای تغییر قوانین حجاب اجباری و اعمال حجاب اختیاری، احکام سنگین زندان برای فعالان این حوزه صادر کرده است.