سفارت ایران: ایرانیان ساکن مولداوی «در اولین فرصت» این کشور را ترک کنند

سفارتخانه ایران در کی‌یف اوکراین

سفارت ایران در اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت که «با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس دنیستر (ترانس‌نیستریا) در جمهوری مولداوی، از کلیه شهروندان ایرانی ساکن در منطقه مذکور درخواست می‌شود در اولین فرصت نسبت به ترک منطقه اقدام نمایند.»

ناحیه ترانس‌نیستریا نوار باریکی از شرق مولداوی و هم‌مرز با غرب اوکراین است که از زمان پایان جنگ با حکومت مرکزی مولداوی در سال ۱۹۹۲ توسط جدایی‌طلبان اداره می‌شود.

حدود ۱۵۰۰ نیروی ارتش روسیه تحت عنوان «نیروی حافظ صلح» در این ناحیه مستقر هستند ولی از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه نگرانی در مورد به کارگیری این نیروها در جنگ اوکراین افزایش یافته است.

یک مقام اوکراینی روز هفتم اردیبهشت گفت روسیه آماده استفاده از منطقه ترانس‌نیستریای مولداوی برای فشار نظامی بر اوکراین است.

مقام‌های طرفدار روسیه در ترانس‌نیستریا اخیرا مدعی «تیراندازی» از خاک اوکراین به این منطقه شده‌اند و در پی این تحولات هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، روسیه را متهم کرد که آماده است از ترانس‌‌نیستریا به عنوان پل ارتباطی برای انتقال نیروهای نظامی به خاک اوکراین یا بقیه مولداوی استفاده کند.

بیشتر در این باره: ترانس‌نیستریا؛ اسیر فساد روسی و نوستالژی داس و چکش