برقراری منع آمد و شد در سری‌لانکا در پی مرگ پنج نفر در تظاهرات

معترضان خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور هستند

در پی هفته‌ها اعتراض و مرگ دست‌کم پنج نفر در روز دوشنبه، دولت سری‌لانکا روز سه‌شنبه حکم منع آمد و شد اعلام کرد و هزاران نیروی نظامی و پلیس را برای اجرای این قانون به خیابان‌ها فرستاد.

در کشور سری‌لانکا، مردم هفته‌هاست که به بحران اقتصادی کم‌سابقه اعتراض دارند و خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور و اطرافیانش هستند.

روز دوشنبه رویارویی معترضان با نیروهای دولتی به مرگ دست‌کم پنج نفر از مردم و زخمی و مجروح شدن نزدیک به ۲۰۰ انجامید.

دولت گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور، ماه‌هاست که با خاموشی گسترده و کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کند،‌ اما موفق به حل این مشکلات نشده و همین به بدترین بحران اقتصادی در سری‌لانکا از سال ۱۹۴۸ که این کشور به استقلال رسید دامن زده است.

معترضان به فساد در خانواده راجاپاکسا اعتراض دارند و خواستار کناره‌گیری کامل آنها هستند.

سری‌لانکا هفته‌ها بود که شاهد اعتراضات صلح‌آمیز و آرام بود، اما روز دوشنبه طبق گزارش‌ها پس از آن که حامیان ماهیندا راجاپاسکا، نخست وزیر، با اتوبوس به پایتخت آمدند و «با چوب و چماق به معترضان حمله کردند» اعتراض به خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خشم معترضان چنان بود که حتی استعفای نخست وزیر هم باعث فروکش آن نشد، و دوشنبه شب نیروهای نظامی ماهیندا راجاپاکسا را از محل اقامتش فراری دادند.

در پی این رخدادها بود که دولت سری‌لانکا قانون منع آمد و شد را ابتدا در کلمبو، پایتخت، و سپس در کل کشور به اجرا درآورد.

سفیر آمریکا در کلمبو به رفتار خشونت‌آمیز با معترضان در این کشور اعتراض کرده و خواستار تحقیقات همه‌جانبه درباره رخدادهای اخیر شده است.