مردم فیلیپین پسر دیکتاتور سابق را به ریاست جمهوری «برگزیدند»

فردیناند مارکوسِ پسر ملقب به «بونگ‌بونگ» در کنار همسرش لوییز (چپ)

با به پایان رسیدن تقریبی شمارش آرای انتخابات فیلیپین در روز سه‌شنبه، خبرها حکایت از آن دارد که فردیناند مارکوس، ملقب به بونگ‌بونگ و پسر دیکتاتور سابق این کشور، با کسب اکثریت آرا به مقام ریاست جمهوری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارکوسِ پسر بیش از ۵۶ درصد از آرای مردم را تصاحب کرده است. این رقم بیش از دو برابر آرایی است که برای رقیب لیبرال او، لِنی روبرِدو، به صندوق ریخته شده است.

پیروزی فردیناند مارکوس، از خانواده بدنام مارکوسِ دیکتاتور، در حالی رخ می‌دهد که در هفته‌های گذشته بسیاری از مدافعان حقوق بشر و همین طور تحلیل‌گران هشدار داده بودند که با توجه به سابقه خانوادگی او پیروزی‌اش تنها به فساد دامن زده و دموکراسی را ضعیف‌تر خواهد کرد.

با این حال اکثریت رای‌دهندگان در فیلیپین نه تنها مارکوسِ پسر را انتخاب کردند، بلکه سارا، دختر رودریگو دوتِرته، رئیس جمهور فعلی این کشور را که شهرت خوبی ندارد به عنوان معاون رئیس جمهور برگزیدند.

رودریگو دوتِرته، رئیس جمهور جنجالی فیلیپین، در مهرماه سال گذشته اعلام کرد که از عرصه سیاست در این کشور کناره‌گیری می‌کند. او که به‌رغم سیاست‌های افراطی‌اش از محبوبیت نسبتا بالایی در فیلیپین برخوردار است سپس از فردیناند مارکوس اعلام حمایت کرد.

فردیناند مارکوسِ پدر و همسرش ایمِلدا، مادرِ پیروز انتخابات فعلی، که بنا بر اسناد و مدارک میلیاردها دلار از ثروت کشور را به سرقت برده‌اند در سال ۱۹۸۶ در پی وقوع انقلاب در فیلیپین از کشور گریختند.

با این حال پسر آنها در کارزار خود از این که سابقه فساد خانواده‌اش را محکوم کند سر باز زد.

بر اساس یک نظرسنجی، حدود ۴۳ درصد از مردم فیلیپین خود را فقیر می‌دانند و ۳۹ درصد دیگر نیز می‌گویند که در آستانه رفتن زیر خط فقر هستند.