ایران در تاجیکستان کارخانه تولید پهپاد راه‌اندازی کرد

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای ایران، و شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان، در پایتخت تاجیکستان، ۲۷ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، ایران روز سه‌شنبه یک کارخانه تولید پهپاد «ابابیل ۲» را در تاجیکستان راه‌اندازی کرد.

این کارخانه صبح سه‌شنبه با حضور محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، و سپهبد شیر علی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان، در دوشنبه، پایتخت این کشور، افتتاح شد.

این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌اندازی می‌کند.

پهپاد «ابابیل ۲» که ابتدا با مأموریت مراقبت و شناسایی تولید شده بود، بعدها مأموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و هم‌اکنون در قالب این مأموریت در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار دارد.

طبق اطلاعاتی که در رسانه‌های رسمی ایران آمده است، ابابیل ۲ با مداومت پرواز ۱٫۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

راه‌اندازی خط تولید این پهپاد در تاجیکستان از سوی ایران در حالی رخ می‌دهد که تاجیکستان و قرقیزستان به دلیل اختلافات مرزی، با یکدیگر مسابقه تسلیحاتی دارند و هر یک در پی برتری هوایی بر دیگری است.

در هفتم اردیبهشتِ امسال، قرقیزستان از فروش پهپاد موسوم به «بیرق‌دار» ساخت ترکیه به تاجیکستان ابراز نگرانی کرده بود. در حالی‌که پیش از آن، خود با خرید همین نوع پهپاد از ترکیه، اعلام کرده بود که بر تاجیکستان برتری هوایی یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد باقری در سفر به تاجیکستان با رئیس کمیته امنیتی تاجیکستان نیز دیدار کرد. همکاری در مورد مسائل امنیتی و مرزبانی، تقویت توان نظامی و تحولات منطقه‌ای و افغانستان از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو اعلام شده است.