بازداشت یک عضو سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی و یک امضاکننده درخواست استعفای خامنه‌ای

یک تجمع اعتراضی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی در مقابل شهرداری تهران

حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ و نرگس منصوری، از امضاکنندگان نامه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای علی‌ خامنه‌ای از رهبری جمهوری اسلامی، بازداشت شدند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، حسن سعیدی که از اعضای این تشکل است شب ۲۸ اردیبهشت بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، ۹ مامور وزارت اطلاعات حدود ساعت ۱۰‌ شب «از طریق پشت بام به محل اقامت حسن سعیدی و‌ همسر و ‌پسرشان ‌در خارج از تهران یورش آورده و پس از تفتیش خانه» او را بازداشت کردند.

ماموران وزارت اطلاعات پس از بازرسی محل اقامت حسن سعیدی و ضبط تلفن همراه او و‌ نیز تلفن همراه همسر و فرزندش، این فعال سندیکایی را به زندان اوین بند ۲۰۹ منتقل کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نرگس منصوری هنگام «خروج غیر قانونی» از مرزهای زمینی ایران بازداشت شد.

ایرنا از خانم منصوری به عنوان یکی از «عناصر ضد انقلاب»‌ نام برده که به ادعای این خبرگزاری دولتی، با رسانه‌هایی مانند ایران‌اینترنشنال «همکاری داشته است».

این خبرگزاری دولتی، «ماموریت» نرگس منصوری را «تحریک افکار عمومی از طریق تهیه بیانیه‌های جعلی و انجام مصاحبه‌های تحریف شده و تحریک آمیز با هدف ایجاد آشوب و ناامنی در کشور» توصیف کرد.

در یک ماه گذشته، شمار زیادی از فعالان کارگری، مدنی و ‌معلمان بازداشت شده‌اند. از جمله بازداشت‌شدگان، رضا شهابی، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی، رسول بداقی، اسکندر لطفی، مسعود نیک‌خواه و شعبان محمدی هستند.

این بازداشت‌ها، انتقاد شدید تشکل‌های حقوق بشری و صنفی در ایران و نیز شماری از اتحادیه‌های صنفی در جهان را به همراه داشته است.

در همین حال، به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، چهار مامور وزارت اطلاعات، در ساعت یک بامداد پنجشنبه، با شکستن در منزل داود رضوی، عضو هیئت مدیره این تشکل، وارد خانه شدند تا او را بازداشت کنند.

با این حال، به دلیل این‌که آقای رضوی در خانه نبود، موفق به بازداشت او نشدند.