توله‌یوز ایران؛ سازمان دامپزشکی با دعوت دامپزشک اندونزیایی مخالفت کرد

سازمان نظام دامپزشکی ایران با حضور دامپزشک اندونزیایی به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست برای مراقبت از تنها توله‌یوز باقی‌مانده از یوز آسیایی موسوم به «ایران» مخالفت کرد.

محمدرضا صفری، رئیس سازمان نظام دامپزشکی، در نامه‌ای به رئیس سازمان محیط زیست که روز یکشنبه یکم خرداد منتشر شد، ضمن درخواست مدارک صلاحیت حرفه‌ای دامپزشک اندونزیایی «برای بررسی و تأیید»، تأکید کرد که در غیر این‌صورت استفاده از خدمات این دامپزشک «مغایر قوانین و مقررات» است.

یوز ایرانی ماده که نام آن را «ایران» گذاشته‌اند، ۱۱ اردیبهشت سه توله را در سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی در پارک توران استان سمنان به روش سزارین به دنیا آورد و مقامات محیط زیست اعلام کردند هر سه توله‌یوز ماده و سالم هستند.

بیشتر در این باره: اذعان یک مقام محیط زیست ایران به خطا درباره توله یوزهای تلف‌شده

یکی از این توله‌ها تنها چهار روز بعد از تولد به علت «ناهنجاری و چسبندگی ریه» تلف شد. دومین توله یوز نیز روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در مسیر انتقال از سمنان به بیمارستان تخصصی در تهران تلف شد.

پس از تلف شدن دومین توله یوز، حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، با ادعای فقدان شیر مناسب برای تغذیه یوز آسیایی در ایران، آن را دلیل تلف شدن توله دوم «ایران» عنوان کرد و ضمن پذیرفتن تنها «بخشی از خطاها» گفت: «زمانی که تجربه کسب شود، این خطاها کم می‌شود.»

با همه این‌ها چندی بعد علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از ورود دامپزشک اندونزیایی برای مراقبت از توله یوز سوم خبر داد که این موضوع نیز اکنون با مخالفت سازمان نظام دامپزشکی مواجه شده است.

پیش از این، ایمان معماریان، مشاور دامپزشکی سازمان نجات حیوانات، گفته بود: «توله‌ یوز پلنگ‌ها در زمان سزارین بدون دستکش لمس شده‌اند و گرفتن بوی انسان به توله‌ها باعث شده مادر فرزندان خود را نپذیرد.»

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد.

کاهش آمار یوزپلنگ ایرانی به ۱۲ قلاده در سال ۱۴۰۰ در حالی رخ داد که شمار این گونه منحصر به فرد در اواخر دهه ۸۰ حدود صد قلاده بود.