سند همکاری جامع ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا امضا شد

ایراهیم رئیسی (راست) در مراسم استقبال رسمی از نیکلاس مادورو

روسای جمهور دو کشور ایران و ونزوئلا روز شنبه، ۲۱ خردادماه، سند موسوم به همکاری‌های جامعِ راهبردیِ ۲۰ ساله را در تهران امضا کردند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌ جمهور ونزوئلا، روز جمعه در بدو ورود به تهران خبر داده بود که ایران و این کشور آمریکای جنوبی قرار است سند نقشه‌ راه برای همکاری ۲۰ ساله دو کشور را امضا کنند.

هنوز از جزئیات این سند گزارشی منتشر نشده و روز شنبه هم خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، تنها به طور کلی اشاره کرده است که این همکاری‌ها قرار است «در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی» تحقق یابد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران،‌ نیز روز شنبه پس از امضای قرارداد خبر داد که «آغاز پرواز تهران-کاراکاس به‌زودی انجام خواهد گرفت».

ایران و ونزوئلا که تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارند، در سال‌های گذشته همزمان با افزایش این تحریم‌ها سطح همکاری‌های خود را به طور فزاینده افزایش داده‌اند.

در همین زمینه اسناد شرکت دولتی پترولئوس دی ونزوئلا (پی‌دی‌وی‌اس‌ای) نشان می‌دهد که ونزوئلا واردات نفت خام سنگین ایران را برای تأمین پالایشگاه‌های داخلی خود بر اساس یک قرارداد تهاتری آغاز کرده است.