به‌رغم هشدارهای دولتی، سفر هزاران اسرائیلی به ترکیه ادامه دارد

فرودگاه بن گوریون

علیرغم هشدار جدی مقامات اسرائیل به شهروندان این کشور در مورد خطرات سفر به ترکیه و احتمال «خطر تروریستی» از سوی ایران، هزاران اسرائیلی سفر از قبل برنامه‌ریزی شده خود به این کشور را عملی کردند.

در گزارش‌های شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل در شامگاه دوشنبه، ۲۳ خرداد، صف‌های طولانی از شهروندان اسرائیلی در فرودگاه بن‌گوریون در مسیر پرواز به سوی استانبول نشان داده شد.

بر اساس این گزارش‌ها، تمامی پروازهای مسیر تل‌آویو- استانبول، که پروازهای ترکیش ایرلاینز و دیگر خطوط هوایی ترکیه است، کماکان برقرار است و تنها در روز ۲۳ خرداد، دست‌کم ۲۰ پرواز چند هزار اسرائیلی‌ را به استانبول برده است.

نگاهی به وب‌سایت عمومی پروازها و فرودهای فرودگاه بن‌گوریون نشان می‌دهد که نشست و برخاست ده‌ها هواپیما در مسیر اسرائیل - ترکیه، در روز ۲۴ خرداد و روزهای بعدی نیز کماکان برقرار است.

با این حال، در این گزارش‌ها با افراد معدودی نیز گفت‌وگو شد که اظهار داشتند بعد از شنیدن هشدار اکید دولت اسرائیل، سفر گردشگری خود به ترکیه را لغو کرده‌اند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز دوشنبه به مردم اسرائیل گفته بود که سفرشان به ترکیه، به‌ویژه به استانبول، این ارزش را ندارد که جان خود را به خطر بیندازند.

آقای لاپید گفت که با همکاری ترکیه، توطئه‌هایی برای آسیب رساندن به گردشگران اسرائیلی در سفر به ترکیه، به‌ویژه در استانبول، شناسایی شده است.

وزیر خارجه اسرائیل این «پیام» را به ایران داد که اگر به اسرائیلی‌ها آسیبی برسد، فارغ از این‌که کجا و چه کسانی هستند، مجازات خواهند شد.

به گفته مقامات اسرائیلی، ترکیه ماه گذشته چند عامل مرتبط با ایران را که برای ربودن و کشتن گردشگران عادی اسرائیلی ماموریت گرفته بودند، شناسایی و بازداشت کرده‌ و تلاش سازمان امنیت ترکیه برای شناسایی عوامل دیگر مرتبط با ایران ادامه دارد.

برخی از گزارشگران اسرائیلی، بدون ذکر منابع خود، گفته‌اند که ترکیه غیر از استانبول، عوامل مرتبط با سپاه پاسداران را در ۱۸ شهر دیگر ترکیه شناسایی کرده‌اند، که ماموریت‌های محوله به آن‌ها، ربودن و کشتن گردشگران اسرائیلی و همچنین ربودن ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران است.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که نهادهای امنیتی اسرائیل به تازگی در تماس با تلفن چند اسرائیلی که به استانبول رفته بودند، به آنها گفتند که سریعا به کشور برگردند زیرا توطئه علیه آنها در جریان است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت یک زن اسرائیلی در خیابانی در استانبول این مکالمه را دریافت کرد و ماموران امنیتی اسرائیلی زیادی برای مراقبت از او راهی شدند و وی را مستقیم به فرودگاه برده و به اسرائیل برگرداندند.

در این گزارش گفته شد که به این زن تاکید شده است که اگر به هتل بازگردد، ماموران ایرانی منتظر او و شوهرش هستند. اسامی این زوج اعلام نشد و معلوم نیست که آن‌ها شهروندان عادی بوده‌اند یا افرادی که مقام خاصی در اسرائیل دارند.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که ایران برای انتقام‌گیری از اسرائیل، به عوامل خود ماموریت داده که هر شهروند اسرائیلی را، فارغ از این‌که موقعیت یا مقام خاصی دارد، ربوده یا به قتل برسانند.

با وجود آن‌که ترکیه این گزارش‌ها را رسما تایید نکرده، اسرائیل از همکاری ترکیه در حفظ جان شهروندان اسرائیلی رسما تقدیر کرده است.

مخاطرات جدید علیه گردشگران اسرائیلی در ترکیه بعد از کشته شدن حسن صیاد خدایی، افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، مطرح شده است.

به ادعای نیویورک تایمز، مقامات اسرائیلی به دولت آمریکا گفته‌اند که اسرائیل حسن صیاد خدایی را در تهران کشت.

به گفته شبکه کان اسرائیل، حسن صیاد خدایی پس از آن با گلوله‌های دو موتورسوار در برابر خانه خود در مرکز تهران کشته شد که برنامه‌ریزی‌هایی با مشارکت او برای لطمه زدن به اسرائیلی‌ها در ترکیه در آستانه عملی شدن بود اما سرانجام ناکام ماند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، گفته است که خون به زمین ریخته شده این نظامی ایرانی بی‌پاسخ نخواهد ماند.