مرگ سه فلسطینی در جنین به دست سربازان اسرائیلی، پس از یک ماه آرامش

عکس از تشییع جنازه شیرین ابو عاقله

پس از یک ماه آرامش شکننده میان اسرائیل و فلسطینیان، بامداد جمعه، ۲۷ خرداد، سه مرد فلسطینی در اردوگاه جنین در کرانه باختری به‌ دست نظامیان اسرائیل کشته شدند.

منابع فلسطینی نام کشته‌ها را براء لحلوح، یوسف صلاح و لیث ابوسرور اعلام کردند.

اسرائیل اعلام کرده که کشته‌ها مسلح بودند و از داخل خودرو به سوی نظامیانی که برای ماموریت به اردوگاه جنین رفته بودند، آتش گشودند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ماموریت نظامیانی که دوباره وارد جنین شده بودند، ورود به دو خانه بود که ظن وجود اسلحه در آن داده شده بود.

شبکه الجزیره گفته است که این سه فلسطینی در کمین‌ نظامیان اسرائیلی کشته شدند و در درگیری‌های بعدی نیز هشت فلسطینی دیگر در محل زخمی شدند. منابع بیمارستانی فلسطینی از انتقال دست‌کم ده مجروح به بیمارستان خبر دادند.

سازمان‌های مسلح فلسطینی و حکومت خودگردان فلسطینی اقدام اسرائیل در کشتن سه مرد فلسطینی را قاطعانه محکوم کردند. جنبش حماس تاکید کرده که «صهیونیست‌های اشغالگر تاوان جنایت خود را خواهند پرداخت».

همزمان با بحرانی شدن دوباره فضای جنین، که بزرگ‌ترین اردوگاه فلسطینی در شمال کرانه باختری است، در درگیری نظامیان اسرائیلی با فلسطینیان در جنوب نابلس نیز ۲۴ فلسطینی زخمی شدند؛ شماری از آنها امدادگران فلسطینی بودند.

از بعد از رویدادهای خشونت‌بار در آستانه رمضان و در طول ماه روزه، شرایط منطقه تا حدی رو به آرامش نهاده بود.

فلسطینیان می‌گویند، از آغاز سال جاری میلادی هفتاد فلسطینی، عمدتا جوانان شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم و کرانه باختری، به دست ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. بخش بزرگی از رویدادها بر سر ورود یهودیان به حرم شریف ابراهیمی در شرق اورشلیم بود. اما ورود یهودیان به مسجدالاقصی کماکان ادامه دارد.

مشهورترین کشته فلسطینی در پنج ماه اخیر، شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار مسیحی باسابقه در الجزیره بود. این شبکه روز ۲۶ خرداد اعلام کرد که جزئیات و تصاویر گلوله اسرائیلی شلیک شده به مغز خبرنگارش را در اختیار دارد.

اسرائیل این احتمال را رد نکرده که این روزنامه‌نگار مشهور با گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شده باشد.

در پنج ماه اخیر، ۱۷ اسرائیلی و سه خارجی نیز در حملات مسلحانه فلسطینیان در شهرهای مختلف اسرائیل کشته شدند.

متنشج شدن دوباره اوضاع در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی این هفته گزارش دادند که آمریکا از اسرائیل خواسته است، در آستانه سفر جو بایدن، تسهیلاتی را در قبال فلسطینیان در نظر بگیرد و برای آرام کردن اوضاع بکوشد.

آقای بایدن در سفر خود که چهار هفته دیگر انجام می‌شود غیر از اسرائیل، از مناطق فلسطینی و از جمله شرق اورشلیم دیدار می‌کند و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در رام‌الله در کرانه باختری ملاقات خواهد کرد.

اما به نوشته الشرق‌الاوسط، اسرائیل تاکنون تمامی تلاش‌های واشینگتن برای انجام دیدار با سران فلسطینی را رد کرده است.