افزایش «چشمگیر» ابتلا به کرونای جهش‌یافته در چند کشور اروپایی

محل تست کرونا در لیسبون،‌ پرتغال

ابتلای افراد به ویروس‌های جهش‌یافته کرونا، از نوع بی‌اِی ۴ و بی‌اِی ۵، در چندین کشور اروپایی افزایش چشمگیری داشته است.

روزنامه گاردین روز سه‌شنبه، ۳۱ خرداد، نوشت کارشناسان هشدار می‌‌دهند که در پی برداشته شدن تقریبا تمامی محدودیت‌ها و کاهش واکسیناسیون، ممکن است موارد ابتلای افراد به کرونا در طول تابستان افزایش یابد و تلفات بیشتری به بار آورد.

بر اساس وب‌سایت علمی «دنیای ما بر اساس داده‌ها»، در تمامی کشورهای اروپایی، از جمله پرتغال، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، یونان، هلند و دانمارک میانگین موارد ثبت شده جدید از ابتلای افراد به ویروس جهش‌یافته کرونا در یک هفته اخیر رو به افزایش بوده است.

پرتغال بیشترین میزان ابتلا را تجربه کرده است. از هر یک میلیون تن، ۲۰۴۳ نفر در این کشور در هفت روز گذشته به ویروس مبتلا شدند. با این حال، این شمار نسبت به دو هفته پیش از آن، کاهش محسوسی را نیز نشان داده است.

در فرانسه در یک هفته اخیر ۲۷ درصد بر شمار افراد بستری شده در بیمارستان‌ها افزوده شده است. ۱۷ درصد از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر هستند.

بنژامن داویدو، متخصص بیماری‌های عفونی در فرانسه، در گفت‌وگو با گاردین با اشاره به تعطیلات تابستانی کشورش بعید ندانست که بیماران بدحال مبتلا به کووید در طول تابستان دوباره تخت‌های بیمارستانی را پر کنند مگر این‌که افراد آسیب‌پذیر و افراد بالای ۶۰ سال به سرعت چهارمین دوز از واکسن را دریافت کنند.

کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان، نیز به رسانه‌های کشورش گفت که موجی از موارد جدید ابتلا در تابستان در راه است.

با وجود آن‌که وضعیت آلمان از کشورهای دیگر بهتر است، در یک هفته اخیر ۷۱۵ تن به ازای هر یک میلیون شهروند، به کووید مبتلا شده‌اند. دو هفته پیش از آن، این میزان ۳۲۴ تن در هر یک میلیون نفر بود.

موسسه بهداشت ملی ایتالیا با اشاره به ابتلای ۵۴۹ تن در هر یک میلیون شهروند تنها در یک هفته اخیر، ابراز نگرانی کرده که آهنگ ابتلا دوباره به سطح همه‌گیری گذشته بازگردد.

دو سازمان بزرگ کارفرمایان هلند نیز روز ۳۰ خرداد با هشدار نسبت به موج جدید قریب‌الوقوع همه‌گیری، مردم را به رعایت دوباره مقررات سال‌های گذشته فرا خواندند.

ارنست کویپرس، وزیر بهداشت هلند، بعید ندانست که ادامه این وضعیت میلیون‌ها نفر را در فصل پاییز نیز به کووید مبتلا کند.

به گفته کارشناسان بهداشتی در اروپا، تنها راه برای مقابله با شرایط هشدارآمیز در پاییز، افزایش آمادگی نهادها و بازگشت همگانی به رعایت دوباره نکات بهداشتی شخصی است.