درخواست نمایندگان برای رسیدگی به گزارش‌ها درباره فروش سؤالات کنکور

دو روز پس از انتشار گزارش‌ها از لو رفتن و فروش سؤالات کنکور ۱۴۰۱، برخی از اعضای کمیسیون‌ آموزش و تحقیقات و کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار رسیدگی به تخلفات و برخورد با متخلفان در این زمینه شدند.

احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، روز یکشنبه ۱۲ تیر، در توئیتی نوشت که این کمیسیون به داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان «قول رسیدگی سریع و شفاف به تخلفات رخ‌داده در كنكور امسال را می‌دهد و پس از اثبات، در برخورد با متخلفین کوتاهی نخواهد کرد.»

هم‌زمان مهرداد ویس‌کرمی، دیگر عضو این کمیسیون، درباره گزارش‌های منتشرشده از افشای سؤالات کنکور هم‌زمان با برگزاری این آزمون، به خبرگزاری ایسنا گفت: «قطعاً صحت و سقم این ماجرا باید بررسی شود و رئیس سازمان سنجش باید در این باره توضیح دهد.»

همچنین اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خواستار پاسخ فوری سازمان سنجش درباره «شائبه‌های» کنکور سال گذشته و امسال شد.

با این حال، معاون اجتماعی پلیس فتا اعلام کرد که «پلیس تاکنون به موردی از فروش سؤالات کنکور قبل از برگزاری آزمون نرسیده است».

رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، روز یکشنبه گفت پیش از برگزاری کنکور «برخی افراد سودجو با این روش اقدام به کلاهبرداری» کرده بودند که دستگیر شدند ولی این افراد «هیچ‌گونه دسترسی به سؤالات کنکور نداشتند».

این مقام نیروی انتظامی با این حال افزود که مواردی «انگشت‌شمار» از فروش «ادوات و تجهیزات تقلب در کنکور» کشف کرده‌اند، اما «این ادوات تقلب نیز برای استفاده‌کنندگان کارساز نبوده و موفق به استفاده از آن نشده بودند».

از آغاز انشار گزارش‌ها در مورد تخلفات کنکور ۱۴۰۱، برخی دیگر از مقامات نیز اعلام کرده‌اند که متخلفان «سؤالات جعلی» را به فروش می‌رساندند. اما ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، روز شنبه گفت «باندهایی» که سؤالات آزمون سراسری را افشا کردند، کشف شدند.

در روزهای اخیر برخی مقام‌های سازمان سنجش، پلیس و قوه قضاییه نیز از شناسایی ده‌ها موارد تقلب و دستگیری افرادی مرتبط با تقلب در کنکور خبر داده‌ بودند.

موضوع تخلف و تقلب در کنکور ۱۴۰۱ از همان آغاز برگزاری با انتشار گزارش‌هایی از تخلفات صورت‌گرفته در این آزمون منتشر شد و روز جمعه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از فروش سؤالات کنکور خبر داد.

خبرگزاری تسنیم بر اساس گزارش‌های غیررسمی نوشت که دست‌کم یکی از دفترچه‌های سؤالات کنکور تجربی، پیش از توزیع آن در جلسه‌های آزمون، در یک کانال تلگرامی منتشر شده است.

اما رئیس سازمان سنجش شامگاه شنبه، در یک برنامه تلویزیونی، افشای سؤالات کنکور پیش از آزمون را رد کرد و گفت «می‌توان قسم خورد» که داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی نداشته‌اند.

با استفاده از توئیتر، خبرگزاری ایسنا، تسنیم، و آفتاب یزد آنلاین