شکایت شرکت هواپیمایی اوکراین از جمهوری اسلامی ایران در دادگاه عالی انتاریو

همه ۱۷۶ سرنشین پرواز پی‌اس۷۵۲ با شلیک سپاه پاسداران کشته شدند

در پی شکایت قضایی خانواده‌های بازماندگان هواپیمای اوکراینی ساقط‌شده در تهران و همچنین شکایت قضایی دولت کانادا از ایران، رونوشت شکایت‌نامه‌ای که به دست رادیوفردا رسیده نشان می‌دهد خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین نیز در این باره اقامه دعوی کرده است.

بنا بر این سند، خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین در شکایت‌نامه رسمی خود که در ابتدای سال جاری میلادی تحویل دادگاه عالی ایالت اُنتاریو در کانادا شده، جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان دو متشاکی این پرونده قید کرده است.

بر اساس این سند که تاریخ ژانویه سال ۲۰۲۲ را بر خود دارد، این شرکت هواپیمایی همچنین از ایران تقاضای غرامت کرده است.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند که از آن میان ۱۱ نفر شهروند اوکراین بودند.

بنا بر گزارش دولت کانادا، ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ تن از دارندگان اقامت دائم این کشور در پرواز ۷۵۲ کشته شدند.

دادگاه عالی انتاریو در کانادا پیش از این پس از دادرسی به اقامه دعوی خانوادگان قربانیان، حکم به عمدی بودن و تروریستی بودن شلیک به هواپیما توسط سپاه داده است.

روز هفتم تیر امسال، گروه هفت کشور صنعتی در پایان نشست سه‌روزه خود در جنوب آلمان تأکید کرد که ایران باید به خاطر ساقط کردن پرواز ۷۵۲ خطوط بین‌المللی اوکراین پاسخ‌گو باشد.

کشورهای «گروه هفت» در بیانیه‌ای اعلام کردند که «به حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگو کردن ایران در خصوص سرنگونی غیرقانونی پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین ادامه می‌دهیم».