روسیه در پایان سال ۲۰۲۴ مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را «متوقف می‌کند»

تصویری از فضانوردان روسی و آمریکایی پیش از راهی شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی

رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه (روس‌کوسموس) روز سه‌شنبه چهارم مرداد گفت این کشور برای تمرکز روز برنامه‌های فضایی خود، از پایان سال ۲۰۲۴ مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را متوقف می‌کند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌شود که به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین مناسبات روسیه با غرب به شدت تیره شده است.

یوری بوریسف که روز ۲۴ تیر از سوی ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جدید سازمان فضایی فدرال روسیه گمارده شد در دیداری با آقای پوتین گفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴ تمامی تعهدات خود در رابطه با ایستگاه فضایی بین‌المللی را اجرا خواهد کرد.

آقای بوریسف افزود: «تصمیم خروج از طرح ایستگاه فضایی بین‌المللی در پایان سال ۲۰۲۴ اتخاذ شده است.» او افزود که از این پس، هدف و تمرکز اصلی برنامه‌های فضایی کشورش، «ساختن یک ایستگاه فضایی روسی خواهد بود.»

این سخنان وی در حالی منتشر شده است که یک مقام ارشد سازمان فضایی آمریکا (ناسا) روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که روسیه تاکنون این تصمیم را به ناسا اطلاع نداده است.

ده روز پیش، ناسا و روس‌کوسموس در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بودند که همکاری برای اعزام مشترک فضانوردان دو کشور به ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه خواهد یافت. براساس این توافق شماری از فضانوردان روس به وسیله موشک‌های فضاپیمای شرکت آمریکایی «اسپیس ایکس» و در مقابل تعدادی از فضانوردان آمریکایی با موشک‌های «سویوز» روسیه به این ایستگاه سفر خواهند کرد.

ساعاتی پس از انتشار خبر این توافق، ولادیمیر پوتین رئیس پیشین روس‌کوسموس به نام دمیتری راگوزین را برکنار و یوری یوریسف را به این مقام منصوب کرد. آقای بوریسف مدتی پیش از مقام معاونت نخست‌وزیری برکنار شده بود.