برای پایدار شدن وضعیت تنها توله «ایران» تضمینی «وجود ندارد»

از سه توله یوز ایرانی، دو توله تلف شدند

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست دربارهٔ تازه‌ترین وضعیت تنها توله باقیمانده از «ایران»، یوزپلنگ ماده ایرانی، توضیحاتی ارائه کرد.

ابدالی روز دوشنبه ۱۰ مرداد به ایسنا گفت که وزن این توله‌یوز که «پیروز» نام دارد، «وزن ایده‌آل و خوبی نیست» و «هیچ تضمینی از پایدار شدن وضع پیروز در حال حاضر وجود ندارد».

به گفته این مقام سازمان حفاظت محیط زیست، پیروز از مرز سه‌ماهگی گذشته و وزنش به حدود دو کیلوگرم رسیده است.

او ادامه داد: «دو نفر به صورت ۲۴ ساعته از 'پیروز' در فضای بسته‌ای نگهداری می‌کنند.»

یوز ماده «ایران» ۱۱ اردیبهشت سه توله را در مرکز تکثیر یوز ایرانی در پارک توران استان سمنان به روش سزارین به دنیا آورد اما در فاصله چند روز، دو توله از این سه توله تلف شدند و برخی مقامات به خطاکاری مسئولان در این زمینه اذعان کردند.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش همچنین از آماده‌سازی پارک پردیسان «برای آشنایی پیروز با نور آفتاب و فضای باز» خبر داد.

او گفت: «در حال آماده‌سازی سایتی در پارک پردیسان هستیم تا پیروز تا شش‌ماهگی در این سایت رشد کند و سپس او را مهر یا اوایل آبان ماه به زیستگاه اصلی خود یعنی سایت توران در سمنان منتقل کنیم.»

آقای ابدالی همچنین ابراز امیدواری کرد که «ایران» بتواند در فصل جفت‌گیری امسال دوباره باردار شود.

اوایل خرداد، یک مقام سازمان محیط زیست ایران از سفر یک دامپزشک آفریقای جنوبی برای بررسی وضعیت یوزپلنگ ماده ایرانی و تنها توله زنده‌مانده او خبر داده بود.