دانشمند برجسته موشک‌های مافوق صوتِ روسی «به اتهام خیانت دستگیر شد»

آکادمی علوم روسیه، شعبه سیبری

شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان روز شنبه، ۱۵ مرداد، گزارش داد که روسیه یک دانشمند برجسته موشک‌های مافوق صوت خود را به اتهام «خیانت» دستگیر کرده است.

بر اساس این گزارش، دکتر الکساندر شیپلیوک، مدیر موسسه مکانیک نظری و کاربردی مستقر در شعبه آکادمی علوم روسیه، شعبه سیبری در نووُسیبیرسک، سومین دانشمند روسی است که تابستان امسال به ظن «خیانت» بازداشت شده است.

واسیلی فومین، مدیر علمی این موسسه، در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی ایتارتاس خبر بازداشت همکار ارشد خود را تایید کرد و گفت که او به بازداشتگاهی به نام لفورتوو در مسکو منتقل شده است.

جزئیات بیشتری در مورد «خیانت» این دانشمند منتشر نشده است.

موسسه علمی که دکتر شیپلیوک مدیر یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن بود، آزمایشگاه فن‌آوری‌هایی برای شبیه‌سازی شرایط جهت آزمایش موشک‌های مافوق صوت است.

برخی منابع نظامی نزدیک به ارتش روسیه به تازگی گفته بودند که مسکو برنامه ساخت موشک جدیدی را با برد چهار هزار کیلومتر به منظور شلیک با هدف منهدم کردن ناوهای هواپیمابر وابسته به «دشمن» عملیاتی کرده و به این برنامه اولویت داده است.

کارشناسان نظامی می‌گویند که اگر روسیه موفق شود، دفاع در برابر چنین سلاحی «فوق‌العاده سخت» خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از چهار سال پیش ادعا کرده بود که کشورش در برابر هر نوع حمله هوایی و هر نوع تجهیزاتی که به کار رود، «عملا آسیب‌ ناپذیر» شده است.

خبرگزاری رویترز دو ماه پیش نیز گزارش داده بود که دیمیتری کولکر، یک دانشمند دیگر روس که او نیز با شائبه «خیانت» از سوی سرویس‌های مخفی امنیت روسیه بازداشت شد، در حالی که مبتلا به سرطان پیشرفته بود، هنوز نرسیده به بازداشتگاه لفورتوو جان خود را از دست داد.