فیلتر واتس‌اپ در ایران؛ طرح احتمال «همکاری» مِتا با حکومت ایران

با عدم امکان اتصال به واتس‌اپ با شماره‌های ایران، حتی با فیلترشکن، برخی کاربران موضوع احتمال همکاری شرکت مِتا (شرکت مادر فیس‌بوک) با حکومت ایران را مطرح می‌کنند.

در پی فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران که شامگاه چهارشنبه، ۳۰ شهریور، پس از اتمام سخنرانی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل آغاز شد، برخی کاربران ایرانی مقیم خارج از کشور نیز که واتس‌اپ آن‌ها روی شماره ایران است از عدم امکان اتصال به واتس‌اپ خبر داده‌اند.

از داخل ایران نیز، در میانه اعتراضات به جان‌ باختن مهسا امینی، گزارش‌های متعددی می‌رسد از این‌که پیام‌رسان واتس‌اپ برای برخی کاربران حتی با فیلترشکن هم باز نمی‌شود.

گروه هکری گمنام [انانیموس] نیز برخی گزارش‌ها در این زمینه را بازتاب داده و نوشته است: «فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ همگی به حالت معمول تشویق نسل‌کشی متا/زاکربرگ درمی‌آیند، اعتراضات ایران را سانسور می‌کنند و حساب‌ها را مسدود می‌کنند.»

انانیموس همچنین اضافه کرده است این همان کاری است که «با میانمار، سوریه و فلسطین کردند».

شرکت متا هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است، اما در روزهای اخیر گزارش‌های دیگری از حذف برخی پست‌های مربوط به اعتراضات ایران در اینستاگرام منتشر شده است.

پیشتر، در پی حذف برخی پست‌ها و حساب‌های کاربری مخالفان جمهوری اسلامی در اینستاگرام و مشخص شدن نقش یک شرکت آلمانیِ مسئول بررسی محتوای این شبکه، یکی از کارمندان سابق این شرکت در ماه خرداد گذشته گفته بود که «از طرف دستگاه امنیتی» ایران به او پیشنهاد شده بود، در قبال دریافت پول، برخی حساب‌های کاربری را مسدود کند.

این در حالی است که پیام‌رسان تلگرام به‌رغم فیلتر بودن همچنان در ایران با فیلترشکن فعال است و برخی گزارش‌ها از استفاده مجدد مردم از این پیام‌رسان به‌ جای واتس‌اپ حکایت دارد.