برگزاری همه‌پرسی روسیه در چهار منطقه اشغالی اوکراین؛ هشدار آمریکا

روسیه روز شنبه همه‌پرسی الحاق چهار منطقه اشغالی اوکراین، شامل استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در شرق و جنوب شرقی را که حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند، آغاز کرد.

این همه‌پرسی از روز جمعه تا سه‌شنبه برگزار می‌شود و بنابر گزارش رسانه‌های روسیه در اولین روز آن ۱۵ تا ۲۳ درصد شهروندان این مناطق در رای‌گیری شرکت کرده‌اند.

دولت اوکراین می‌گوید نظامیان روسی با زور و تهدید به اخراج از محل کار، مردم را وادار به رای‌دهی می‌کنند و از ساکنان این مناطق خواسته است که از خانه‌های خود خارج نشوند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد اعلام بسیج ۳۰۰ هزار نیروهای ذخیره روسی به فرمان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به همراه سازماندهی فوری همه‌پرسی نشان می‌دهد که کرملین می‌خواهد دست بالا را در جنگ با اوکراین بگیرد.

همچنین الحاق مناطق اوکراینی به روسیه باعث خواهد شد که حملات نظامیان اوکراینی به این مناطق به منزله حمله به خاک روسیه تلقی شود و کرملین بتواند توجیهی بر استفاده از تسلیحات هسته‌ای پیدا کند.

نیروهای روسی طی هفته‌های گذشته در مقابل ضدحملات نظامیان اوکراینی عقب‌نشینی گسترده‌ای کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه اعلام کرد این کشور و غرب هرگز رفراندوم غیرقانونی روسیه در مناطق اشغالی را به رسمیت نخواهند شناخت.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده است که روسیه با عواقب سنگین برگزاری همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین مواجه خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن