گزارش‌ها از حضور کودکان در میان نیروهای سرکوب در ایران

یکی از تصاویر منتشرشده از حضور کودکان در میان مأموران سرکوب

با تداوم اعتراضات گسترده مردمی در ایران که از ۲۶ شهریور آغاز شده و تا امروز دوشنبه ۴ مهر همچنان ادامه داشته است، گزارش‌ها و تصاویری از حضور افراد زیر سن قانونی در میان نیروهای انتظامی و امنیتی منتشر شده است که برای سرکوب معترضان در خیابان حضور دارند.

حساب توئیتری «۱۵۰۰ تصویر» که تصاویر و ویدئوهای اعتراضات ایران را منتشر می‌کند و همچنین دیگر حساب‌های توئیتری عکس‌هایی از «سرکوبگران کودک» منتشر کرده‌اند.

حضور کودکان در میان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در حالی است که در روزهای اخیر گزارش‌هایی از «خستگی» و «کمبود نیرو» در میان این نیروها منتشر شده است.

همچنین حضور پرشمار معترضان در بسیاری از مناطق از جمله تهران، قم و رشت موجب شده که آنان بتوانند ماموران امنیتی را به عقب برانند.

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی از به‌کارگیری کودکان در ماموریت‌های نظامی و همچنین صحنه‌های نبرد منتشر می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ دیده‌بان حقوق بشر به‌کارگیری کودکان سرباز در لشکر فاطمیون توسط ایران را ثبت و محکوم کرد و از شواهد مبنی بر مرگ افغانان ۱۴ ساله در جنگ در سوریه پرده برداشت.

همچنین بر اساس آمارهای خود جمهوری اسلامی، ﻁﻰ جنگ ایران و عراق بیش از ۵۵۰ هزار دانش‌آموز به جبهه‌های جنگ ﺍعزام شدند که از این میان بیش از ۳۶هزار کودک کشته، ۲هزار و ۸۵۳ کودک مجروح و جانباز و ۲هزار و ۴۳۳ کودک هم اسیر شدند.

حسین فهمیده که به یکی از قهرمان‌های جنگ برای جمهوری اسلامی تبدیل شده، یک نوجوان ١٣ ﺳﺎﻟﻪ بود. این در حالی است که به‌کارگیری کودکان در جنگ، نقض قوانین بین‌المللی است.

همچنین جمهوری اسلامی به تازگی یک سرود حکومتی با عنوان «سلام فرمانده» را منتشر کرد که نمونه‌ای از تلاش و تبلیغات حکومت برای جذب کودکان به عنوان نیروهای نظامی است.