توافق گازی آلمان و امارات، همزمان با امضای قرارداد بین فرانسه و قطر

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در ابوظبی. ۲ مهر ۱۴۰۱

همزمان با سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به چند کشور حوزه خلیج فارس، شرکت انرژی آلمانی اِرْوِه‌ئه اعلام کرد قراردادی را با شرکت ملی نفت ابوظبی برای تأمین گاز طبیعی مایع تا پایان ماه دسامبر منعقد کرده است.

آلمان که تاکنون بسیار به گاز روسیه وابسته بود از زمان حمله روسیه به اوکراین در تلاش بوده است تا منابع انرژی خود را متنوع کند.

صدراعظم آلمان در روزهای شنبه و یکشنبه سفری دو روزه را به منطقه خلیج فارس انجام داد و با رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر دیدار کرد.

شولتس روز یکشنبه پیش از امضای توافق میان این دو شرکت آلمانی و اماراتی به خبرنگاران گفت: «باید مطمئن شویم که تولید گاز مایع در جهان به اندازه کافی پیشرفت کرده تا تقاضای بالای موجود بدون توسل به ظرفیت تولید روسیه برآورده شود.»

بر اساس اعلام شرکت آلمانی، برلین ۱۳۷ هزار متر مکعب گاز مایع را از امارات و برای اولین بار از طریق یک پایانه شناور واردات گاز مایع در یک بندر نزدیک هامبورگ وارد می‌کند.

ایجاد چنین پایانه شناوری، یک گام مهم در زمینه ایجاد زیرساخت‌های تأمین گاز مایع در آلمان توصیف شده است.

یک روز پیش از امضای توافق میان آلمان و امارات، مقام‌های قطری از امضای قرارداد بزرگ دیگری با شرکت توتال انرژی فرانسه برای توسعه میدان گاز طبیعی مشترک خود با ایران خبر دادند.

این شرکت فرانسوی پیشتر در ماه ژوئن، از امضای قراردادی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار با دوحه برای توسعه این میدان خبر داده بود.