ادوارد اسنودن، افشاگر مدارک سری دولت آمریکا، شهروند روسیه شد

ادوارد اسنودن، همکار پیشین نهادهای امنیتی آمریکا، پس از افشای مدارک فوق‌ سری در سال ۲۰۱۳ به روسیه گریخت

هشت سال پس از فرار ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، به روسیه و زندگی او در این کشور، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه، چهارم مهر، با اعطای حق شهروندی به او موافقت کرد.

فرمان آقای پوتین در سایت رسمی دولت مسکو منتشر شد.

ادوارد اسنودن که پیشتر اقامت دائم روسیه را نیز دریافت کرده، دو سال پیش همراه با همسرش، لیندزی، درخواست دریافت شهروندی را ارائه کرده بودند. به خانم لیندزی اسنودن هنوز موقعیت شهروندی داده نشده است.

ادوارد اسنودن که هشت سال پیش اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه‌های وسیع جاسوسی جمعی نهادهای آمریکایی از شهروندان را برای رسانه‌ها فاش کرد به اتهام جاسوسی در آمریکا تحت تعقیب است و در صورت استرداد و محاکمه، به دست‌کم ۳۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

او پس از آن افشاگری در سال ۲۰۱۳ از راه هنگ‌‌کنگ، به روسیه رفت و تا حال در آن کشور اقامت کرده است.

ادوارد اسنودن در توییتر نوشت که پس از سال‌ها جدایی او و همسرش از والدین خود، دیگر نمی‌خواهند از پسران‌شان که در روسیه به دنیا آمده‌اند جدا بمانند و دریافت حق شهروندی برای برخورداری از «کمی ثبات» در خانواده است.

تصمیم ولادیمیر پوتین به اعطای موقعیت شهروندی روسیه به ادوارد اسنودن در زمانی رسانه‌ای می‌شود که به دنبال فرمان رئیس جمهوری روسیه از هفته گذشته سربازگیری از مردان جوان روسی برای اعزام به جبهه‌های جنگ در اوکراین آغاز شده است.

با این حال، وکیل آقای اسنودن روز چهارم مهر به خبرگزاری روسی ریانووستی گفت از آن‌جا که او در ارتش روسیه خدمت نکرده، مشمول فرمان «بسیج» نیروهای ذخیره نخواهد شد.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۶ در گزارشی نوشت که اسنودن از زمان اقامت در روسیه با نهادهای اطلاعاتی این کشور در تماس بوده است، امری که با قاطعیت از سوی این شهروند آمریکایی رد شد و آن را بخشی دیگر از کوشش‌های نهادهای آمریکایی برای بدنام کردن خود به خاطر افشای جاسوسی و استراق سمع از مردم نامید.

ادوارد اسنودن که اکنون ۳۹ سال دارد، از دید بخشی از مردم آمریکا قهرمان محسوب می‌شود و بارها درخواست عفو او مطرح شده است. با این حال، بخشودگی او امری محال به نظر می‌رسد.

یک دادگاه تجدید نظر در آمریکا در شهریورماه ۱۳۹۹ برنامه استراق سمع جمعی و فله‌ای دولت آمریکا را که آقای اسنودن افشا کرده بود غیرقانونی اعلام کرد.