انفجار انتحاری در موسسه آموزشی در کابل جان دست‌کم ۲۳ نفر را گرفت

یک بمب‌گذار انتحاری بامداد روز جمعه، هشتم مهر، با منفجر کردن مواد تخریبی همراه خود در یک مرکز آموزشی در محله هزاره‌نشین کابل، پایتخت افغانستان، ده‌ها تن را کشت.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان از کابل، بمب‌گذار ساعت هفت و نیم بامداد به وقت محلی بمب را در یکی از سالن‌های امتحانات موسسه فنی کاج در منطقه «دشت بَرچی» در بخش ۱۳ پایتخت در غرب شهر منفجر کرد.

این موسسه پیش‌دانشگاهی آزمون ورودی خود را در روز جمعه برگزار می‌کرد و صدها دختر و پسر جوان برای گذراندن امتحانات به این محل آمده و مادران بسیاری نیز برای روانه کردن فرزندشان در این امتحان در برابر موسسه حضور داشتند.

از روی شواهد به نظر می‌رسد بمب‌گذار موفق به رخنه به یکی از سالن‌های موسسه شده است.

شاهدان عینی و همچنین خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل، گفتند که اکثر ۲۳ کشته زنان و دختران هستند.

احتمال افزایش شمار قربانیان نظر به جراحت شدید در میان زخمی‌های زیاد این رویداد وجود دارد. دست‌کم ۳۶ تن از مجروحان به بیمارستان علی نجاح انتقال یافته‌اند.

یکی از شاهدان گفت کابوسی به چشم خود دیده و بسیاری از دوستان و هم‌کلاسی‌هایش در میان کشته‌ها بوده‌اند. این شاهد گفت که «بی‌اعتنایی» جهان به این وضع فاجعه‌بار افغانستان، او را از درون ویران می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در توییتر خود این انفجار مرگبار را «تقبیح» و تاکید کرد که «تدابیر جدی» اتخاذ خواهد شد و عقوبت سخت از سوی «امارت اسلام افغانستان» در انتظار عوامل این رویداد است.

بیشتر در این باره: انفجار بمب در مسجد کابل دست‌کم ۲۱ کشته بر جای گذاشت

او افزود که هنوز جزئیاتی در مورد نحوه رخنه بمب‌گذار به داخل موسسه وجود ندارد.

یونیسف، سازمان فرهنگی، علمی و ورزشی وابسته به ملل متحد، تاکید کرد که یک «حمله دهشتناک» رخ داده است.

دفتر نمایندگی آمریکا برای افغانستان در توییتر ضمن نکوهش قاطع این حمله «شرم‌آور» افزود که موسسات آموزشی باید بتوانند به‌دور از هراس فعالیت خود را انجام دهند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در مرداد سال گذشته تاکنون، حملات مشابه زیادی علیه مردم اقلیت هزاره، به‌ویژه در پایتخت، رخ داده است.

شاخه خراسان «خلافت اسلامی»، داعش، مسئولیت دست‌کم ۱۳ حمله در ۱۴ ماه اخیر را که به کشته و زخمی شدن حداقل ۷۰۰ تن منجر شده، برعهده گرفته است.

دید‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل در گزارش‌های مشروح خود تاکید کرده‌اند که حکومت طالبان برای حمایت از مردم هزاره و قطع سلسله کشتارها علیه این قوم هیچ کاری نکرده است.