حمایت انجمن قلم بین‌الملل از مبارزه ایرانیان برای «آزادی، برابری و عدالت»

اعضای انجمن قلم (پِن) بین‌الملل در هشتاد و هشتمین کنگره‌ جهانی خود با انتشار پیامی به سه زبان فارسی، کردی و انگلیسی همبستگی خود را با مردم ایران، به‌ویژه زنان این کشور اعلام کردند.

در این پیام که روز جمعه، هشتم مهرماه، منتشر شد، به مرگ مهسا امینی پس از بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد، سرکوب «وحشیانه» معترضان از سوی حکومت و همچنین کشته شدن دست‌کم ١٣ نفر بر اثر حملات موشکی و پهپادی ایران به اقلیم کردستان عراق اشاره شده است.

اعضای پن بین‌الملل نوشتند: «در چهار دهه‌ گذشته، رژیم اسلامی ایران از طریق کشتار جمعی، شکنجه، زندانی کردن، سانسور و ممنوع کردن بسیاری از آزادی‌ها قدرت خود را بر کشور حفظ کرده است.»

امضاکنندگان این پیام با اشاره به دستگیری، شکنجه و کشته شدن فعالان سیاسی و نویسندگان، شاعران، هنرمندان، کارگران، معلمان و دانشجویان در ایران افزودند: «ما اعضای پن بین‌الملل همصدا و قویا سبعیت رژیم در سرکوب آزادی بیان در ایران را محکوم می‌کنیم.»

اعضای پن بین‌الملل همچنین همبستگی خود را «با زنان و مردم ایران در مبارزه‌ آنان برای آزادی و برابری و عدالت» اعلام و از «خواسته‌های آنان برای آینده‌ای فارغ از ستمگری و دیکتاتوری» حمایت کردند.

آنان همچنین «خواستار پایان سرکوب آزادی بیان در ایران و آوردن قاتلان مهسا به پای میز عدالت و توقف فوری حملات نظامی» شدند.

هشتاد و هشتمین کنگره‌ جهانی پن از ۲۶ سپتامبر در اوپسالای سوئد برگزار شد.

پیشتر نویسندگانی از ترکیه، بریتانیا، افغانستان، کردستانِ عراق و فرانسه، مرگ مهسا امینی را محکوم و از اعتراضات مردم ایران حمایت کرده‌اند.