توفان در ایالات متحده هم‌چنان می‌تازد؛ کوبا از آمریکا کمک خواست

رد پای توفان در کوبا

در یک رویداد نادر در تاریخ ده‌ها ساله روابط متشنج کوبا و آمریکا، دولت هاوانا روز جمعه، هشتم مهر، از واشینگتن درخواست کمک مالی اضطراری کرد.

این درخواست بی‌سابقه به دنبال ویرانی‌های شدید به بار آمده از توفان «ای‌ین» مطرح شد که هم کوبا و هم ایالاتی از آمریکا را درنوردیده و هم‌چنان می‌تازد.

توفان «ای‌ین» روز سه‌شنبه گذشته در کوبا به اوج خود رسید و خساراتی شدید بر جای نهاد و برق سراسر این کشور فقیر را قطع کرد.

ای‌ین سپس با عبور از منطقه کارائیب و فراز خلیج مکزیک سواحل غربی ایالت ثروتمند فلوریدا در شرق آمریکا را درنوردید و حال «چشم توفان» به ایالت کارولینای جنوبی رسیده است.

خسارات شدید وارده در کوبا و عدم توان دولت در رسیدگی سریع به نیازهای اضطراری و تعمیرات فوری در زیرساخت‌های حیاتی مانند برق و جاده‌ها باعث شده که مردم این کشور در روزهای گذشته تظاهرات کرده و حکومت حاکم را مورد انتقاد شدید قرار دهند.

به گزارش رویترز، مردم کوبا در نبود برق نسبت به تامین مایحتاج اساسی، سوخت و دارو نگران‌تر از گذشته هستند.

کوبا تنها کمی بیش از ۱۱ میلیون تن جمعیت دارد اما یک کشور بسیار ضعیف از حیث اقتصادی با زیرساخت‌های لرزان و کمبود ذخیره مالی برای رسیدگی به عواقب رویدادهای مخرب طبیعی است.

باراک اوباما پس از ۵۵ سال بحران روابط آمریکا و کوبا، در سال ۲۰۱۵ میلادی عادی‌سازی روابط را اعلام و خود پس از دیدار با رهبر وقت کوبا به هاوانا سفر کرد اما دونالد ترامپ بلافاصله پس از روی کار آمدن، قطع مناسبات دو کشور را اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در گذشته گفته بود که آماده از سرگیری روابط با کوبا است اما در برابر خشونتی که حکومت هاوانا تابستان پارسال در قبال تظاهرکنندگان کوبایی نشان داد، واشینگتن تحریم‌ها علیه کوبا را تشدید کرد.

در این میان، شمار کشته‌های تلفات توفان «ای‌ین» در آمریکا تا جمعه شب به ۴۵ تن افزایش یافت اما به گزارش سی‌ان‌ان، تا عبور کامل توفان، این شمار ممکن است به صدها تن برسد. میزان خسارات وارده تنها در فلوریدا حدود ۴۷ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

هنوز برق دو میلیون مشترک در فلوریدا و کارولینای جنوبی قطع است و شرایط زندگی در بخش‌هایی از این دو ایالت در وضعیت اضطراری است. صدها هزار تن از ساکنان این دو ایالت خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

آقای بایدن گفت که این توفان یک بحران برای همه آمریکا بوده است.

مرکز ملی توفان‌های آمریکا ارزیابی کرده که «ای‌ین» بعد از کارولینای جنوبی به میزان محسوسی ضعیف شده و به توفان استوایی معمولی تبدیل شود، اما هنوز هنگام عبور از ایالات کارولینای شمالی و جورجیا ممکن است خسارات و تلفاتی بر جای بگذارد.