حمایت سینماتِک فرانسه از اعتراضات مردمی ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی»

نمایی از فیلم «خرس نیست»

سینماتِک فرانسه با برگزاری مراسمی با عنوان «زن، زندگی، آزادی» و نمایش فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی، کارگردان زندانی، از اعتراضات ضدحکومتی در ایران حمایت کرد.

در این مراسم، تیِری فرِمو، مدیر انستیتو لومیر و دبیر هنری جشنواره فیلم کن، نیز حضور داشت.

کوستا گاوراس، کارگردان نامدار فرانسوی یونانی‌تبار که ریاست سینماتک فرانسه را برعهده دارد، پیش از نمایش این فیلم گفت: «این مراسم، پیامی برای همه کسانی است که به مبارزه علیه رژیمی ادامه می‌دهند که تنها هدفش سلطه بر زنان است.»

سپیده فارسی، کارگردان ایرانی، نیز در این مراسم حضور داشت و درباره اعتراضات ایران گفت امروز «ما تصاویر زیادی داریم. تصاویری پر از امید و خشم.»

در واکنش به این اظهارات، صدها نفر حاضر در دو سالن سینماتک فرانسه، از جای برخاستند و با تکان دادن دست‌ شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

جعفر پناهی شصت و دو ساله هم که از تابستان امسال در زندان اوین محبوس است، در پیامی به این مراسم نوشت: «برای ما زندگی کردن، خلق کردن است. اینها سفارشی نیست. امید به خلق دوباره دلیل وجودی ماست. ما فیلمسازان مستقلی هستیم.»

سینماتک فرانسه یکی از مراکز سینمایی معتبر در جهان به شمار می‌رود و جلسات نمایش فیلم آن بسیار معروف است.

در حالی که طبقه روشنفکران و هنرمندان فرانسوی در روزهای آغازین اعتراضات ایران درباره این اعتراضات سکوت کرده بودند، اکنون تعداد زیادی از هنرمندان، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان مدنی فرانسوی به این اعتراضات واکنش نشان می‌دهند.

پیشتر نزدیک به هزار نفر از اهالی سینما در فرانسه از جمله لئا سیدو، ایزابل هوپر و دنی بون، با امضای یک تومار از «قیام زنان در ایران» حمایت کرده بودند.

همچنین بیش از پنجاه بازیگر و خواننده فرانسوی از جمله ژولیت بینوش و ایزابل آجانی در ویدئویی در حمایت از مبارزه زنان ایرانی برای رسیدن به آزادی، موی خود را قیچی کردند.