تاکید نماینده ایران در سازمان ملل بر «احترام کامل» به تمامیت ارضی اوکراین

در حالی که ایران در رای‌گیری اخیر مجمع عمومی سازمان ملل برای قطعنامه‌ای با عنوان «تمامیت ارضی اوکراین، دفاع از اصول منشور سازمان ملل است» شرکت نکرد، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در این سازمان در بیانیه‌ای مدعی شد که تعهد تهران به «احترام کامل» به قوانین بین‌الملل، از جمله «حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی» کشورها محفوظ است.

با این حال بیانیه دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران دلیلی برای غیبت از رای‌گیری ارائه نکرده است.

قطعنامه یادشده در نشست بامداد روز ۲۱ مهر، با حمایت ۱۴۳ کشور از ۱۹۳ دولت تصویب شد.

روسیه، بلاروس، کره شمالی، نیکاراگوئه و سوریه تنها مخالفان قطعنامه بودند و ۳۵ کشور شامل هند و چین رای ممتنع دادند.

جمهوری اسلامی ایران اما در کنار بورکینافاسو، جزیره سائوتومه و پرنسیپ (در غرب آفریقا)، کامرون، جیبوتی، ونزوئلا، گینه استوایی، السالوادور، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان از رای‌ دادن غیبت کرد.

نحوه رای دادن نمایندگی کشورها بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ها، چه در مجمع عمومی و چه در شورای امنیت سازمان ملل، بر اساس دستورات وزارت خارجه دولت متبوع به سفیران و هیئت‌های نمایندگی سیاسی آن کشور است.

بیشتر در این باره: نیویورک تایمز:‌ کارشناسان اسرائیلی به اوکراین در ردگیری پهپادهای ایرانی کمک می‌کنند

روسیه که دو هفته پیش به دنبال یک «همه‌پرسی»، چهار استان اوکراین را به خاک خود «ملحق» کرد، ابتدا در شورای امنیت سازمان ملل با استفاده از «حق وتو» مانع از تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت این اقدام مسکو شد و لذا، رای‌گیری بر سر قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع یافته بود.

سایت «اعتماد آنلاین» در تهران عدم شرکت جمهوری اسلامی ایران در رای‌گیری را «یک آبروریزی دیگر برای ایران» نامید و نوشت با این کار، ایران از تمامیت ارضی اوکراین «حمایت نکرد».

برخی دیگر از رسانه‌ها در ایران نیز رفتار نمایندگی ایران را «عجیب» توصیف کردند. اما رسانه‌های نزدیک به حاکمیت تهران، خود قطعنامه را «ضد روسی» نامیدند.

این ارزیابی مطرح است که حاکمیت ایران به دلیل روابط قوی و برخی وابستگی‌ها به حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از رای‌گیری غیبت کرده است.

در این میان، وزیر خارجه در دولت ابراهیم رئیسی روز ۲۲ مهر در دو تماس تلفنی جداگانه با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه پرتغال ادعا کرد که دولت متبوع او سلاحی برای به کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی «نداده و نخواهد داد».

حسین امیرعبداللهیان در دوره اخیر در صف اول تکذیب‌‌کنندگان گزارش‌های فزاینده در مورد استفاده روسیه از جنگ‌افزارهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین قرار گرفته و در گفت‌وگوهای بسیاری با مقامات خارجی و نیز با رسانه‌های جهانی مدعی است که ایران سلاحی که باعث طولانی‌تر شدن این جنگ شود، ارائه نکرده است.

این در حالی است که رئیس جمهوری و ارتش اوکراین پیاپی تاکید دارند که روسیه حملات بیشتری با کاربرد پهپادهای تهاجمی ساخت ایران در روزهای گذشته علیه اوکراین انجام داده است.

دو مورد از حملات وسیع از این دست، در هفته گذشته انجام شد و از جمله کی‌یف، پایتخت، پس از مدت‌ها آرامش نسبی، متحمل کشته‌ها و مجروحانی شد.