نزدیک به صد روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای خواستار دسترسی آزاد مردم به اینترنت شدند

نزدیک به صد روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای حوزه علم و فناوری در ایران با انتشار بیانیه مشترکی خواستار دسترسی آزاد مردم کشور به اینترنت و آزادی «هرچه سریع‌تر» بازداشت‌شدگان به ویژه فعالان فضای مجازی زندانی شدند.

در این بیانیه که به امضای ۹۶ نفر از روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای‌ رسیده، آمده است: «بازداشت‌های گسترده فعالان فضای مجازی و محدودسازی اینترنت، حیات اجتماعی و اقتصادی و امنیت مردم را تهدید می‌کند.»

امضاکنندگان تاکید کردند که «سیاست‌های محدودسازی جریان آزاد اطلاعات هرگز کارآمد نبوده» و «اجرای تصمیمات رسوایی مانند طرح موسوم به صیانت، نتیجه‌ای جز شکست و انداختن کشور به مسیر سنگلاخ تغابن نخواهد داشت.»

همزمان با سرکوب معترضان در خیابان‌ها، حکومت ایران محدودیت‌های اینترنت را شدت داد و واتس‌آپ و اینستاگرام را فیلتر کرد.

همچنین چندین فعال فضای مجازی از جمله آریان اقبال، میلاد نوری، عادل طالبی، میثم رجبی، محسن طهماسبی و جادی میرمیرانی بازداشت شدند.

پیشتر ده‌ها فعال فضای مجازی در نامه‌ای سرگشاده به شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، آمازون، متا و مایکروسافت ضمن اشاره به زندانی شدن این فعالان فضای مجازی، خواستار بلند کردن صدای آنچه «زندانیان تکنولوژی» در ایران نامیدند، شده‌اند.

آنان ضمن اشاره به تلاش‌های نظام حاکم بر تهران برای سانسور اینترنت، از این شرکت‌ها خواسته‌اند با فراهم آوردن تسهیلاتی امکان دسترسی شهروندان معترض ایرانی را به اینترنت آزاد فراهم کنند.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که طی دو هفته اول فیلتر شدن اینستاگرام، به هر فروشگاه ایرانی در این شبکه حدود ۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شد.

همچنین یک مقام اتاق بازرگانی از اختلال در سرعت اینترنت انتقاد کرده و گفته است این وضعیت باعث شده معاملات بورسی هم با دشواری انجام شود.