بیانیه جمعی از فعالان سیاسی داخل ایران در حمایت از «نقش‌آفرینی» حامد اسماعیلیون

حامد اسماعیلیون در تظاهرات ایرانیان در برلین، ۳۰ مهر

حدود ۳۰ فعال سیاسی داخل ایران روز دوشنبه دوم آبان با انتشار بیانیه‌ای خواستار نقش‌آفرینی حامد اسماعیلیون در تشکیل یک شورای هماهنگی در خارج از کشور برای «پیش بردن و بقای خیزش انقلابی» مردم ایران شدند.

این فعالان سیاسی که برخی از آنان زندانیان سابق سیاسی هستند و یا حکم حبس تعلیقی دارند و هویت آنان محفوظ است، در بیانیه خود با برشمردن ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی حامد اسماعیلیون اعلام کرده‌اند که او «به‌عنوان چهره‌ی موجه این روزها بالقوه توانایی این را دارد که نقش محوری در این شورا ایفا کند».

حامد اسماعیلیون، که همسر و دخترش را در سرنگونی پرواز ۷۵۲ با موشک‌های سپاه از دست داد، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز است و در جریان اعتراضات سراسری چندین هفته اخیر نیز در شکل‌دهی تظاهرات گسترده ایرانیان خارج کشور علیه جمهوری اسلامی نقش محوری ایفا کرده است.

این جمع از فعالان سیاسی داخل ایران در بیانیه خود با بیان این‌که «بیش از پیش صدای پای انقلاب و سرنگونی» حکومت ایران به گوش می‌رسد، تأکید کرده‌اند که با این حال «اگر تصور کنیم تا سرنگونی چیزی نمانده، خطای بزرگی مرتکب شده‌ایم».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است که «شورای هماهنگی یا رهبری باید از تمام طیف‌های اپوزیسیون، که به همبستگی و هم‌سرنوشتی همه‌ی ایرانیان و برپایی ایران جدید به دست خود ایرانیان باور دارند، تشکیل شود».

به‌اعتقاد امضاکنندگان، اگر حامد اسماعیلیون با توجه شخصیت فرهنگی و نیز سابقه اجتماعی و شغلی و مدنی خود مسئولیت تشکیل این شورا را بر عهده گیرد، «طیف‌های اپوزیسیون در این بی‌سری و سردرگمی جزیره‌ای می‌توانند از پتانسیل وحدت‌ساز او استفاده کنند و به ائتلافی راهگشا برسند».

در دومین تظاهرات گسترده ایرانیان خارج کشور که با فراخوان حامد اسماعیلیون و تیم همکار او روز شنبه ۳۰ مهر در برلین برگزار شد، بیش از هشتاد هزار نفر از طیف‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی شرکت کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.