محکومیت گسترده انتشار فیلم «آزار و شکنجه» توماج صالحی در شبکه‌های اجتماعی

توماج صالحی

در پی انتشار فیلم کوتاهی از توماج صالحی، خواننده ایرانی که به تازگی بازداشت شده، موجی از محکومیت‌ها علیه انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه فیلمی چند ثانیه‌ای را منتشر کرد که در آن فردی با چشم‌بند می‌گوید توماج صالحی است.

او که مشخص است به‌شدت تحت فشار یا شکنجه بوده، در این فیلم می‌گوید: «گفتم اشتباه کردم، گفتم دوستانه به‌تون می‌گم فرار کنید.»

صداوسیما پیشتر بارها فیلم‌هایی از «اعتراف اجباری» زندانیان سیاسی را منتشر کرده که با محکومیت گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده‌اند.

انتشار فیلم «اعتراف اجباری» صالحی نیز با واکنش منفی گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و بسیاری نوشته‌اند که حاضر نیستند این فیلم «آزار» و «شکنجه» صالحی را منتشر کنند.

آتنا دائمی فعال حقوق بشر درباره این فیلم نوشت: «اعتراف گرفتن با رد خون و درد نمی‌تواند صورت خندان و سلام بچه‌ها گفتن توماج و ترانه‌ها و توییت‌هایش، مبارزه‌اش در کف خیابان و…که همگی قلب شما را نشانه گرفته بود پاک کند، او را محبوب‌تر کردید و خود را منفورتر!»

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، در این باره نوشت: «حکومت شکنجه‌گری که صحنه‌های شکنجه‌ یک انسان را برای میلیون‌ها ایرانی پخش می‌کند و از دیدن صورت زخمی و دردکشیده‌ توماج صالحی لذت می‌برد جایش در گورستان است، نه در سازمان‌ها و فدراسیون‌های جهان.»

روز یک‌شنبه، هشتم آبان، پس از آن‌که برخی خبرگزاری‌های حکومتی از بازداشت توماج صالحی، خواننده معترض، خبر دادند و ادعا کردند او هنگام «خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور دستگیر شد»، حساب کاربری او در توئیتر و دایی او اعلام کردند او را در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر کرده‌اند.

بیشتر در این باره: توماج صالحی «در چهارمحال و بختیاری بازداشت شد»

اقبال اقبالی، دایی توماج صالحی، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که توماج «در گِردبیشه بختیاری بود که از ساعت چهار و نیم بامداد از مشاهده موارد مشکوک در اقامتگاه مخفی خود خبر داد و پس از آن ارتباط قطع شد و همسایه‌ها از دستگیرشدن او تعدادی از دوستانش خبر دادند.»

گِردبیشه روستایی از توابع بخش گندمان شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.

پس از آن، محمد موسویان دادستان اصفهان اتهام‌های منتسب به توماج صالحی را «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد.

موسویان مدعی شد صالحی «در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر نقش کلیدی داشته است».

این خواننده شهریور سال گذشته نیز در پی انتشار چند ترانه اعتراضی در خانه‌اش بازداشت و چند روز بعد با قرار کفالت آزاد شد.

خود او در بهمن‌ماه خبر داد که دادگاه درباره «اتهامات توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» رأی به جریمه نقدی و شش ماه حبس تعلیقی داده است.