کمیته سازمان ملل حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی را «اشغال مستمر» دانست

یک کمیته ویژه سازمان ملل در امور سیاست و استعمارزدایی شامگاه جمعه، ۲۰ آبان، با اکثریت قاطع آرای کشورهای عضو سازمان، پیشنهاد فلسطینیان در مورد «اشغالگری» اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی به عنوان «اشغال مستمر» را پذیرفت.

فلسطینیان تاکید کرده بودند که «اشغال» اسرائیل بر اراضی آن‌ها یک امر موقت نیست که در قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل، از جمله قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت، ذکر شده، بلکه یک «اشغال مستمر» است و لذا سازمان ملل باید درباره «اهمیت حقوقی اشغال مستمر» رای بدهد.

کرانه باختری و نوار غزه از جنگ ۵۵ سال پیش در تسلط اسرائیل هستند. فلسطینیان شرق اورشلیم را نیز منطقه «اشغالی» می‌دانند.

سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد که دیپلمات نماینده تشکیلات خودگردانی به رهبری محمود عباس است، تاکید داشت که اسرائیل عملا اراضی فلسطینی را به خاک خود «الحاق» کرده و لذا فرمول‌هایی که سازمان ملل در طول دهه‌ها برای مذاکرات درباره «صلح در برابر سرزمین» ارائه کرده، درست نیست.

موضع فلسطینیان بر این اساس تنظیم شده بود که سازمان ملل باید مسئله «الحاق» را به رای دادگاه بین‌المللی وابسته به این سازمان بگذارد. آرای اکثریت کشورها در نشست شامگاه جمعه حاکی از پذیرش این خواسته فلسطینیان بود.

در حالی که تنها ۱۶ عضو سازمان ملل، شامل آمریکا، چک، مجارستان، ایتالیا، استرالیا، کانادا، آلمان، اتریش و جزایر پالاو، مارشال و میکرونزی از موضع اسرائیل حمایت کردند، ۹۸ کشور، شامل شماری از کشورهای اروپایی، ترکیه، لهستان و همچنین برزیل و آرژانتین و چین حامی دیدگاه فلسطینیان بودند.

روسیه و اوکراین نیز در حمایت از فلسطینیان رای دادند. موضع اوکراین ناخشنودی عمیق اسرائیل را در پی آورد.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در نشست جمعه شب گفت: «هدف این قطعنامه‌های یک‌جانبه‌ ضد اسرائیلی ترویج صلح نیست بلکه تنها هدف آن، این است که اسرائیل را شیطان جلوه داده و فلسطینیان را از مسئولیتی که در قبال وضع کنونی‌شان دارند، مبرا کند.»

گام بعدی در پی رای کمیته ویژه سازمان ملل در امور سیاست و استعمارزدایی، کسب حمایت اکثریت مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ماه آینده مجمع از شناسایی اشغال اراضی فلسطینی به عنوان «اشغال مستمر» است. فلسطینیان در مجمع عمومی از اکثریت قاطع و روشن برخوردارند.

دیوان بین‌المللی لاهه سال‌ها قبل حکم داد که دیواری که اسرائیل از ۲۰ سال پیش به دور خود کشید، «غیرقانونی» است اما این حکم اثر چندانی در تغییر عملکرد اسرائیل نداشت.

با این حال، تعیین حکم احتمالی در مورد این‌که اسرائیل اراضی فلسطینی را نه اشغال بلکه «الحاق» کرده است، وضعیت سیاسی جدیدی برای اسرائیل و به سود فلسطینیان به عنوان مردمی «زیر اشغال الحاقی» یک قوای مهاجم ایجاد خواهد کرد.

بیشتر در این باره: خشم اسرائیل از تصمیم نروژ برای ایجاد تمایز در تولیدات یهودی‌نشین‌های «مناطق اشغالی»