کیانوش سنجری پس از احضار و مراجعه به دادسرای اوین بازداشت شد

ابوذر نصرالهی، وکیل دادگستری، از بازداشت کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، خبر داد و گفت که او پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت شده است.

این وکیل دادگستری با تایید اخبار منتشر شده درباره بازداشت کیانوش سنجری، به سایت امتداد گفت: «در پی احضار موکلم به دادسرای اوین، روز یک‌شنبه به این دادسرا مراجعه کردیم که کیانوش سنجری، فعال سیاسی، پس از تفهیم اتهام بازداشت شد.»

آقای نصرالهی همچنین گفت: «در حال حاضر در تلاش هستیم تا ضمن فراهم کردن مقدمات دفاع از موکلم، او را با قید وثیقه آزاد کنیم.»

کیانوش سنجری روز شنبه بیست و یکم آبان ماه تصویری از برگه احضاریه خود را در صفحه توییترش منتشر کرد که به امضای «محمد جواد رستمی، بازپرس شعبه ۱ دادسرای انقلاب اسلامی اولین رسیده و دلیل احضار نیز «ادای توضیحات» و «دفاع از اتهام انتسابی»عنوان شده بود.

او در ادامه نوشته بود که «بر اساس ابلاغیه روز شنبه به همراهم وکیلم آقای ابوذر نصرالهی به دادسرای امنیت اوین مراجعه کردم. بازپرس نبود. قرار شد در روزهای آینده مراجعه کنم.»

سنجری همچنین نوشت که «صدها خانواده بازداشت‌شدگان اخیر در مقابل زندان حضور داشتند، هیچ‌کس پاسخگو نیست. بلبشویی برپاست».

کیانوش سنجری متولد سال ۱۳۶۱ در تهران است. او در سنین بسیار جوانی خود به فعالیت‌های دانشجویی روی آورد و پس از چندین بار بازداشت در ایران، به خارج از ایران مهاجرت کرد. سنجری ابتدا در دهه هشتاد به نروژ رفت و پس از چندی راهی آمریکا شد.

آقای سنجری در دوره اقامت خود در آمریکا برای مدتی به عنوان خبرنگار با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا همکاری کرد اما سال ۱۳۹۵ برای رسیدگی به مادر سالخورده‌اش به تهران بازگشت و بار دیگر بازداشت و به حبس محکوم شد و پس از تحمل سه سال از این دوره محکومیت، آزاد شد.

این روزنامه‌نگار پس از آزادی در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ فاش کرد که مقام‌های قضایی و امنیتی، وی را علاوه بر حکم زندان، به صورت اجباری در تیمارستان بستری کرده و « ۹ بار بیهوش کردن و درمان اجباری با شوک الکتریکی در تیمارستان» را تحمل کرده است.

او همچنین گفت که در حالی که برای مراقبت از مادر سالخورده خود به ایران بازگشته بود، مدت‌ها در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات تحت بازجویی بوده، دادگاه انقلاب «در ۳ دقیقه» برایش حکم ۱۱ سال زندان صادر کرده و پس از تحمل سه سال حبس آزاد شده است.