پنج شهروند جمهوری آذربایجان به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شدند

در میانه تنش‌ها میان باکو و تهران، سازمان امنیت کشور جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت پنج نفر از شهروندان این کشور به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

سازمان امنیت جمهوری آذربایجان روز دوشنبه ۲۳ آبان با انتشار بیانیه‌ای، نوشت که این دستگیری‌ها بخشی از «اقدامات با هدف مقابله با فعالیت‌های مخرب انجام شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی ایران علیه آذربایجان است.»

پنج نفر دستگیرشده، به جمع‌آوری اطلاعات در مورد تجهیزات و مکان‌های نظامی ارتش جمهوری آذربایجان از جمله خرید پهپادهای اسرائیلی و ترکیه، شرکت‌های خارجی فعال در جمهوری آذربایجان و همچنین زیرساخت‌های انرژی این کشور متهم شده‌اند.

سازمان امنیت جمهوری آذربایجان با ذکر اسامی این افراد، اعلام کرده که برخی از آنان هنگام تحصیل «علوم دینی» در ایران همکاری با سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی را آغاز کردند.

در روزهای اخیر تنش‌ها میان تهران و باکو افزایش یافته و دو کشور سفیران یکدیگر را احضار کردند.

همچنین الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنانی از «محروم بودن» «هم‌تباران» آذربایجانی‌ خود در خارج از این کشور سخن گفت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در واکنش به این اظهارات علی‌اف گفت: «ما به دوستان خود در منطقه توصیه می‌کنیم که در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرند و به چارچوب‌های دیپلماتیک پایبند باشند.»

به نظر می‌رسد که کنعانی به روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان اشاره کرده که جمهوری اسلامی بارها در سال‌های اخیر نسبت به این روابط ابراز نگرانی کرده است.

دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان سه‌شنبه دهم آبان، نیز از بازداشت یک گروه مسلح و افراطی «وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» ایران خبر داده بود.

چند روز پس از آن، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار دومین اطلاعیه خود درباره حادثه تیراندازی در شاهچراغ شیراز، مدعی شد که «عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌ عملیات در داخل کشور، تبعه‌ جمهوری آذربایجان بوده» است.