اعتراض مردم سقز به بازداشت و وارد کردن اتهام «محاربه» به پرهام پروری، ورزشکار سقزی

جمعی از مردم و اصناف شهر سقز در استان کردستان، شامگاه ۲۳ آبان ‌ماه، در دیدار با خانواده پرهام پروری، ضمن اعتراض نسبت به بازداشت و متهم کردن این ورزشکار و مهندس سقزی شاغل در تهران به «محاربه»، از او و خانواده‌اش حمایت کردند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، پرهام پروری که ۲۵ سال دارد و فارغ‌التحصیل مهندسی و قهرمان شنا است از روز ۱۱ مهرماه در جریان اعتراضات مردمی در تهران بازداشت شده و در دادگاه به «محاربه» متهم شده است.

مظهر پرورى، پدر پرهام، نیز پیش از این در پیامی ويديويى که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرده بود، فرزندش که مهندس و در یکی از شرکت‌ها در تهران شاغل بوده، در حال مراجعت از محل کارش بود که به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده است.

مظهر پرورى با بیان اینکه «بعد از بیش از چهل روز بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین، پرونده‌ پسرم به دادسرای اوین رفته و به او حکم محاربه داده‌اند»، تاکید کرد که این حکم برای پسرم بسیار حکم سنگینی است و اصلا سزاوار پسرم نیست.

پدر پرهام پروری در این پیام ویدیویی با اشاره به این که تک فرزندش مهندس، قهرمان و مربی شناست، از همه فعالان حقوق بشر ایران و جهان استمداد طلبید و از آنها خواست تا برای «جلوگیری از اجرای چنین حکمی» تلاش کنند.

سقز، شهر زادگاه مهسا امینی، است که حین بازداشت توسط گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی جان باخت. اعتراضات سراسری در ایران علیه جمهوری اسلامی از روز ۲۶ شهریور ماه پس از خاکسپاری این دختر ۲۲ ساله، در سقز آغاز شد و به سرعت به دیگر شهرهای ایران گسترش یافت.