اظهار «انزجار شدید» آمریکا از گزارش خشونت جنسی علیه معترضان بازداشت شده در ایران

دولت ایالات متحده با ابراز «انزجار شدید» از گزارش‌ها پیرامون خشونت جنسی و تجاوز نیروهای امنیتی به شماری از معترضان بازداشت شده در ایران، آن را به شدت محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱ آذر در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به رادیو فردا ارسال شده است، گفت ما از گزارش‌ها و شاهدان عینی مبنی بر تجاوز جنسی به معترضان، از جمله کودکان تحت بازداشت نیروهای حکومتی منزجر هستیم.

او مقامات ایران را متهم کرد که از خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات و ایجاد رعب در میان معترضان استفاده می‌کنند.

آقای پرایس اظهار داشت: «به نظر می‌رسد رهبران جمهوری اسلامی از هیچ اقدام پستی برای خاموش کردن مخالفان فروگذاری نمی‌کنند.»

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد که ایالات متحده به پیگیرد عاملان سرکوب وحشیانه و خشونت‌آمیز مردم ایران از طریق اقدامات یکجانبه، چندجانبه و در چهارچوب سازمان ملل ادامه می‌دهد.

به گفته او، گزارش‌های اخیر در مورد خشونت جنسی توسط ماموران جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده مخاطرات جدی است که مردم ایران با آن مواجهند.

شبکه سی‌ان‌ان روز دوشنبه در گزارشی تحقیقی و با استناد به سخنان شاهدان عینی و مدارک پزشکی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را به خشونت و آزار جنسی معترضان ایرانی در بازداشتگاه‌ها متهم کرد.

با استفاده از بیانیه ند پرایس و گزارش رادیو فردا؛ د.خ/س.ن